söndag 14 september 2008

Bouillabaisse & kalksträck

Bon jour, bienvenu a Marseille-Bouillabaissens födelsestad. Brinnande bilar, invandrare, drogproblem, gatu-upplopp, arbetslöshet, en sådan bild har många av stan men här fick åtminstone mina förutfattade meningar en smäll-igen! Hit vill jag tillbaks,atmosfären vid hamnen bara suger. Visst har jag sett uteserveringar i mina dar men undrar om inte detta slår rekord, det fanns ju restauranger över allt och man kunde få skaldjur på tvären och på längden-släng er i väggen med souvlaki och feta.
LaFayette hade inget att erbjuda mig men det hade funnits en blus till Anne och på Maison de Marseille fanns Aaltovasen för 125€ och annat från Iittala också om man nu önskat vara patriotisk.


Efter att ha varit vaken i 24h bröt jag målsnöret 4.45am hemma i Årsta. Nu hade det nämligen varit min tur att uppleva flygförsening. Flyget som skulle ta mig till Arlanda från Barcelona var 6h försenat,men det är ju ändå ganska kort tid i en persons liv och eftersom man ej kan göra nåt är det onödigt att höja blodtrycket för sådana saker.
Jag var tvungen att checka in vid angiven tid men sedan var jag så smart att jag tog bussen tillbaks till Barcelona City och spenderade där några timmar innan jag åkte tillbaks till flygplatsen för att gå igenom säkerhetskontrollen och vidare mot Arlanda- gör ni det också om möjlighet ges.
Skönt att andas frisk,sval,ren,nordisk luft! Låter patetiskt men så känner jag!!!
Tack Margot och Karl-Henrik för fotona.

Irrfärderna fortsätter i början av oktober, ha en skön höst!

Inga kommentarer: