söndag 30 augusti 2009

Fågelskrämma och höjden på smaklöshet.


Dags att styra mot St Petersburg en sista gång för sommaren, ska det regna eller ska det bara småregna I stan var frågan?
Det var en fredagseftermiddag och fullt med folk I terminalen, kände mig som en fågelskrämma egentligen! Varför? Joo för att jag ej var riktigt lik alla andra I terminalen. De flesta va estniska byggnadsgästarbetare på väg hem och fira helgen och jag flanerar runt I uniform. Dessutom såg jag höjden av smaklöshet denna dag. Ett bröllopspar I typ 40-årsåldern och bruden klädd vit brudklänning, kort sådan samt high heels och hon hade ej precis nån cat walk kropp. Här köar hon och brudgumman för att gå ombord på katamaranen tillsammans med gästarbetarna- bröllopsresa?
Kanske det va hon som egentligen va fågelskrämman och icke jag, joo, hon tog priset!


Tillbaks från St Petersburg och dags för flyttfågeln att segla söderut, beräknad återkomst I maj 2010-känns långt borta.
Ett par dar till havs men vi har tur med vädret.
Skönt att slänga sig på beachen även om koskiten stank(som alltid) I Kielkanalen.

Mellan varven har jag annars kört en megastor långtradare, ätit våfflor och åkt skidlift - drömt kan man också säga.

Leuk, leuk en leuk. Är tillbaks I tulpanlandet och det känns så bra det kan göra, detta är ju dock mitt tredje hemland. Hur bra holländska hade jag pratat om jag flyttat hit för 25 år sedan? Undrade om alla holländare var ute på gågatan idag men det är kanske såhär livet är I Amsterdam. Holländarna skall annars kläs denna vinter I vinterjacka med huva, och huvans kant skall va försedd med fuskpäls.
Stroopwafeltjes- mums, alltid lika gott.
En snabbis till Red Light District hann jag också med, same, same kan man säga!




Oostende är fint, gillar stan med dess fina strand. Belgare har dock lagt till på bredden men är det så konstigt, hur många kg pommes äter dom per år? Såg också en belgare som tydligen ej ätit pommes, ändå lagt till på bredden men ej just vid höften.
Jag har förståelse för detta med cross-over men moules och frites+ majonnäs, just cannot get it!
Och dom som ej äter pommes äter sill på strandboulevarden, tag I stjärten, sillen I käften och så var den borta.
Njöt av en kastrull moules Provencales till lunch och ett glas rosé samtidigt som jag kunde lyssna på Aysha(kommer du ihåg E-M när vi åkte till Agadir med påskriset, där spelade dom den låten), igen så beställde jag rosé helt frivilligt annat var det förr I världen, ett evigt knorr att rosé ej va drickbart.





Charmerande Cherbourgh
Om man nu skall va allmänt negativ så kan jag ju säga att icke så kul när allt är fermé. Facket sätter sig emot att ha söndagsöppet men detta gäller icke boulangerierna. Och det är ingen myt när man snackar om fransmän och baguetter, vardagsmat även en söndag(vardagsmat en söndag- hmmmm) med bagettbärande typer på gatan men det passer in I stadsbilden I denna sköna stad. Hittade också ett chateau som var till salu men lite för många siffror I utgångspriset.
Kyrkan ståtlig och gudstjänsten tog slut när jag steppade in.
Vill man gå till en allmän tvättstuga så kostar det 3.70/maskin- observera att stängt på natten.



Brest
Detta med tidvatten förstår jag mig icke på, här så höjs eller sänks vattnet över 6 meter, fattar ej tekniken!!
Fransmännen tycks gilla gamla damer, vår skuta väcker mer uppmärksamnhet I detta land än nån annanstans.
På Monoprix kostar Mumm Champagne 24.10 franska euron, denna dag hittar jag ingen gåslever och inte så mycket annat gott heller även om det är en dröm att botanisera I de franska livsmedelsaffärerna. Konstaterar att Suze finns på 1500ml flaska och BIB vinerna existerar även här men passar liksom inte in, det är som att se en finne bära på en “patonki”.
Madde på löpsedlarna här, samma bild som hemma!
Marinan var häftigt stor här, megastor alltså, många pengar som flyter runt I Atlanten.



Dyrare i Brest


Dags att ställa sig bredbent för nu skall vi korsa Biscaya, ingen farlig rullning på g sägs det.
Vigo, hur trevligt som helst, här är man turist och långt ifrån Mallis och Playa del Ingles. Skoförsäljaren pratade ingen engelska men bra gick det ändå. Till hjälp kom en spanjorska vars man hade jobbat på sjön och sönerna bodde I England och kom till Spanien för att shoppa skor…….
Fullt med grisar på stan, nåja fullt och fullt, såg dom lite här och där!




Dags att byta HOLA mot BOM DIA!
Lissabon är så trevligt men jag undrar hur östeuropeerna går I high heels på dessa gator. Ok, Lissabon brudarna tycktes ej ha problem, svårare var det för mig med mina klacklösa 43:or att icke åka på en kullerbytta.
Egentligen så behövs det bara en rak rygg och lite stolthet för att bära upp en trasa, är övertygad att “tuulipuku” folket I norr skulle se helt annorlunda om dom fiksade hållningen och självkänslan-go for a try! Alltså, upp med hakan, fram med bröstet, in med magen, fram med solglasögonen och se allmänt van ut!
Kanske det blir nån ny idoltyp som ska ta hem schlager EM till Portugal, jag gick inte in i armbågsstriden!
Vilket party det blir I stan den dagen Portugal vinner Eurovisionen, hallelujah- vem vill missa det?




Cadiz
Så jävla fint. Kändes skönt att komma till sådant fint ställe efter en guppig natt på Atlanten, en slank hyttmöblerna hit och än slank dom dit men när det slutade va dom I rätt ända av salongen.
Tycker jag var värd ett dopp I Atlanten och en stund på stranden efter “guppandet”, vädret ok, -2 grader, från igår så vi är nere I 32- plus! Sevilla hade 43-lucky us!
Carrefoure hittade jag och lite Lomo Iberico slank ned I väskan- har vi ingen mat I Stockholm?





Gibbis
Fick en Stålis Nalle Puh – hur skall jag tolka det, äh plockar det bästa ur bägge!

Snart flyger jag BCN – Årsta för att njuta av Hästen ett par nätter. Sedan dags att packa ned ficklampa, kamera, overall, fantasi I massor, dator, måttband, voice recorder och ut på nya äventyr med Czech Airlines!

Inga kommentarer: