måndag 3 augusti 2009

Lovely Greenland



Första intrycket av Grönland; Lite Norge, lite Shettlandsöar, glada typer, en hel del Dickursby färg, friskaste luften jag andats, ej så exotiskt som jag trott, uppförsbackar, inga iglon! Få se om jag är av samma åsikt om tio dagar.
Det kommer foton bara den perkeles sateliten börjar fungera!



Ilulissat
Idag blir det fisk till middag- både i mäss och för gäster. Det är nästan slagsmål om svirvlarna på akterdäck, det nappar som bara den, minst 30 kg filé drogs upp ur plurret, det mesta torsk, nån cat fish och en och annan lokal variant. Kan t o m själv tänka mig att meta här eftersom man ej behöver vänta 2h innan första fisken nappar. Och gissa om torsken smakade, vilken lyx med sprattlande fisk I stekpannan, mums!
Gästerna fick dock njuta av cat fish, också den färsk och den gick åt som smör I solen, 4€/kg när man köper den svart! Hade möjlighet att köpa 15kg färska räkor för 3 ltr vodka men dessa räkor hade ju varit mindre färska när jag flyter iland I Gibbis I slutet av augusti.

Stan är en liten håla med en fin kyrka, färgranna hus, frisk luft osv. Konstaterar att Dolce & Gabbana passar på grönlänningarna också, annars är G-star rätt hot här.
Och när jag kollar på kartan var i världen jag är så konstaterar att shit va nära Kanada jag är-WOW!



Sisimuit
Lider tydligen av jetlag då jag vaknar 04.00 och måste kolla ut direkt vad som finns där. The MAGIC DAY kan jag kalla denhär dagen, nu skulle isbergen börja dyka upp- jag har ju väntat på isbergen som ungarna på julgubben- och visst där kommer dom i strid ström. Joooo-o det är det första riktiga isbergen jag får se och då finns det ingen återvändo till kojen, upp och studsa med kameran i högsta hugg. Kameran skall va min bästa kompis de följande veckorna.

Tog mig en promenad i stan för att leta efter fler isberg och min näsa lyckades föra mig rätt. Tre timmars promenad blev det och många, många foton. Såg många berg, stora, små och I alla dess former- med lite fanatasi kan man se vad som helst I isbergen.
Träffade en lokal dam som va danskt snacksalig, undrade om jag va turist osv. Hon påstod att det ej va nån bra blåbärssommar på Grönland I år men annars har sommaren varit fin. Klimatförändringarna gillade hon ej och hennes son hade varit turistchef I stan men flyttat till Köpenhamn och hon tyckte Sisimuit va så dejligt. Sedan undrade hon om jag hade “shokolade” I ryggsäcken- kanske det är det man skall ha i ryggsäcken I dessa trakter. Lovade dock henne att komma tillbaks nästa år och hämta Fazers blå från mitt SKIP!







Nuuk är huvudstaden på Grönland, 16000 pax bor här och dom tycks må bra, stan ser ut som vilken stad som helst, fula 70-tals huslängor finns här också.
Vår skeppshandlare fick ej tag I allt som vi behöver så vår agent tog oss till affären och vips har vi fått ihop två europallar med varor. Deras lager är ett gammalt disco, en del inredning kvar från den tiden, tänk er hur ett disco såg ut på 70-talet.
Lokala affären PZIZIFIK kan man placera vart som helst på världskartan, finns allt på hyllorna man behöver men observera att här köper man bl a apelsiner och citroner styckevis – och tomater också, nu äts tomater med andakt!
Kollar in myskoxköttet, det får allt dyka upp på menyn nästa år. I frysdisken finns hela lamm som väntar på köpare. Är det nån som tänkt ha grillparty så köper jag med mig??

Skollov här också

Känns fortfarande lite konstigt att höra och läsa danska överallt, visst visste jag att Grönland tillhör Danmark men hade ej förstått det hela vägen så att säga, Grönland är ju så långt borta och att jag skulle förstå vad dom snackar om hade jag ej räknat med.
Skeppshandlarens sekreterare snackar danska med mig och det mesta förstår jag men när det blir snack om priser och halvfjärs är det lika bra att övergå till engelska-business är business.
Showen fortsätter ombord, Skepparen bestämde att vi skall fiska lite is till gästerna. Vips står jag med en bricka med vodka-lime och isbergsis. Marknadsföringen går ut på att sälja isbergsis och så får dom vodkan på köpet, 4.90 för några gram is och det går åt som smör I solen. Skulle själv också vilja smaka, kanske senare??
Kontorsview
En till


Nasdaq
När mina kompisar schlagertrallar I Tanto så sitter jag på en klippa med en latte I en termos och beundrar isbergen och är långt borta från allt som heter schlager. Vår Moder Jord borde få ett designpris av nåt slag.
Vi är på ett ställe som ligger I höjd med Tammerfors, lite svalare dock. Vattnet ej många grader men några från besättningen hoppar I plurret, nej där går gränsen för mig. Visst hade jag velat toucha ett isberg, ena foten ovanför vattenytan(som I Oman!!) och bli skrytfotograferad men icke i år, har lite lätt lovat att hänga på nästa år, få se om jag vågar? Har en känsla att jag älskar det bara jag bara kommer I, lär sätta fart på blodet.
På kajen underhåller familjen Pulla oss med musik och lokal ungdomsdans. Hur många är dom?? Fru Pulla jobbar på sjukhuset och blir jätteglad när hon får pennor av oss, ungarna säkert lika glada för lakritspipor och vingummi.
Ser en massa ungar I byn och konstaterar att det låter lika som hemma när ungar är I trottsåldern men på nåt sätt verkar ungarna lyckligare här, långt borta från all flash och flärd, lite som det va hos oss för 50år sedan.
Grönlänningarna verkar va ett leende folkslag, mera smil än buttra miner på stan och här hälsar man på vilt främmande människor. Även I denna håla var det en lokalare som undrade om jag kommer från Italien!
Har lovat fru Pulla att skicka henne ett parfoton som jag tog, fick hennes mailadress. Kände mig lite dumm när jag sa till fru Pulla att jag skulle ta med fotona nästa år och hon säger att du kan få min mailadress- hmmm. Hon jobbade på sjukhuset och antagligen därför mailadressen. Hoppas verkligen hon ej skulle jobba nästa dag för hon va ingen Östermalmsbrutta med smak för champagne utan gillade att dricka öl och vodka direkt ur flaskan.






Qaqortoq
Lär mig ej dessa grönländska namn, skulle aldrig lära mig språket känns det som även om det är vackert och mjukt.
En ny söt by möter oss, ligger I dalsvänga och märkbart större än förra strandhugget.
Känns som att man först valt ut var gravgården skall ligga, å andra sedan ligger den på enda stället där det går att gräva, det mesta är ju bergsklackar och uppe på dem byggs också de färggranna husen. Plastblommor gäller annars på grönländska gravgårdar.
Luften förstås lika frisk här som på alla andra ställen, känns som att man får syre in I vartenda skrymsle och vrå I kropppen när man andas.
Tar morgonfika uppe på ett berg med sagolik utsikt och bara njuter av vad jag ser, te och finsk vetelängd, det är morjens. Sedan en sväng förbi torget men inget för mig just idag. Såg likadana fiskar jag sett flugtorkas I Nasdaq dagen innan, nej tack- flugäten och flugtorkad fisk är inget för mig.




Åker genom Prins Christians sund under dagen och isbergen simmar framför, bakom , styrbords och babords- ihmettelemistä riittää som man säger. Inte två likadana och så ser dom olika ut beroende från vilket håll man kollar dem eller varifrån solen lyser.
Det tar ca 6h att segla genom sundet, börjar med sol men sedan mulnar det på och småningom kommer regnet, dags att bjuda gästerna på varm choklad – med grädde - när dom står ut på däck och beundrar nåt som ej många sett.
Står själv ut I regnet en bra stund på kvällen, hur ofta gör man det helt frivilligt men det är värt att bli våt.
Fick lära mig att den stora isklumpen vi passerar troligen kommer från fastlandet I norr, varit på väg flera år innan den kommit såhär långt.
Den styr kosan vidare mot sydspetsen och fortsätter sedan norrut längs kusten innan den drar mot Kanada. Så funkar det, jag som trott att isbergen flyr söderut och smälter illa kvickt före dom kommit till Florida men nix.

200 m hög, bred??

Lindenowsfjorden
Det är första gången skutan seglar fram här, på utresan var det för mycket is men trycket har lättat, dock ingen brist på isberg a la nya skapelser, bl a ett som jag döpt till Sydney Opera House, ett annat till Musslan. Fjorden slår det mesta jag sett I naturväg. Tror att t o m Khadaffi och Saddam Hussein skulle känna sig små här-hoppas kan man ju alltid!
Isberg, glaciärer, vattenfall, snö, grönska, kilometerhöga berg stöpta I olika former och det tar 5h för oss att köra fram och tillbaks. Fjorden ör 3km bred med det känns som bergsväggarna skulle va alldeles intill oss, här har jag tappet helt avståndsbegreppet, skulle behövas många kråltag för att komma fram till en bergvägg.
Makalöst simpelt men så häftigt stort(karua på finska), har satt spår på min näthinna som ej kommer att suddas bort.


Nu har vi styrt kosan mot Reykjavik, ute till havs I 50h, tusen km med 3km vatten under oss skall vi segla innan land syns.
Denna dag är mina kompisar på brunch hos Tomas & Simon och hade just nu själv varit hellre där och tagit en stark GT än mått pyton på Atlanten. Sjösjuka kallas det och det är bara att spy när diverse artiklar satt fjong I magsäcken. Och ingen speciell hit att spy I uniform och sedan springa tillbaks och le, hade problem med leendet denna dag och det händer ej ofta.
Undrar om mitt balanssinne blivit bättre med åren, positivt I och för sig men………
Middagen ingen hit för gästerna heller, bortfallet stort men vad gör man när Moder Natur bestämmer att nu skall vi shake loose. Kan lova att många att andra också lärt sig nya saker om sin kropps beteende.


Ny dag och nya tag, nu bara 36h och vi är på Island, nejdå ingen fara vädret har lugnat ned sig och jag mår toppen.
Har sett en säl, ingen val men ”valfontäner”, kanske jag får se en stjärt ännu. Om inte så köper jag välkött på Island och njuter av det en vacker dag- i brist på bröd äter man limpa.



Land I sikte skriker en passagerare. Jag hoppas det är Island!

Inga kommentarer: