måndag 19 oktober 2009

Vart försvann den veckan?



Känns nästan som jag gjort som skogshararna dvs stoppat huvudet under granen och låtit tiden rinna iväg.
Fartyget har varit på Mytilini, Patmos, Santorini, Corfu, Itea men mycket grekisk mark blev det ej att trampa. Förkylningen tog däremot mera tid, haft torrhosta, snorat, klimpar i halsen, ont I käften, febertopp och allt på samma gång. Det var nån som tröstade mig med att man ej får svininfluenssan när man haft en vanlig sådan-låter som en vettig teori!




Före avgång från Istanbul hann vi med lite shopping på stan, nu är alla julklappar inhandlade, det blev scarfs för allt och alla!?!
Min kollega sa att vi kollar med taxichauffören vart vi skall åka(obs söndag), varje turkisk taxichaufför har en pashminahandlare I släkten. Och nåt ligger I det! Första taxikillen ringer nånstans(läs “friend”) och vips skall frienden möta oss vid bron som ligger 500 meter längre bort. Och visst dyker Mr Ömer upp, vi byter taxi och fortsätter resan, snurrar runt ett par varv I gamla stan och tänka sig friendens friends affär råkar va OPEN även om det är söndag- LUCKY US. Sedan börjar köpslåendet, det fingras och kommenteras och hyllor toms på färger vi tror vårt klientel skall gilla. Under resan tillbaks till hamnen byts visitkort och nästa gång skall vi shoppa väskor, bälten, skålar- ALLT går att fixa!
I hamnen vill gränsbevakningen inte släppa mig ombord, han “jomsar” om landgångskort och jag säger fler ggr att jag har inget, checka crew list, not possible to go on board!! Hans engelska kunskaper blir plötsligt sämre men efter ett tag ger han sig ändå. Han ville att jag skulle komma tillbaks med landgånskortet och visa det men jag bestämde att har han behov att visa makt har jag det också.

Har för övrigt ej läst nåt om helikopterrånet i Sto, nåt nytt på den fronten?

Vädret har gått från moll till dur flera ggr denna vecka, det har haglat, varit soligt, regnat, stormat, åskat, dock ingen snö!
Inte ens Grekiska Top Model programmet lättade på stämningen, undrar var dom hittat dessa kossor- ja kvigor skall vi väl kalla dem? Snygga grekiskor brukar ej va bristvara men talangscouterna måste ha allvarliga brytningsfel.
Den hunden bryr sig knappast om Top Models, kattmat desto kärare!

Och så skall det ju snart(!) bli schlagerparty I Oslo och spektaklet har redan satt fart- vem skall delta, vilket land skall hoppa av, biljetter släpps till Melodifestivalen och de europeiska fansen slåss om dem, hur många låtar skall diskas, skall Tv-licensen i Norge höjas osv.
I Suomilandet är semifinalisterna klara, skall jag tippa nåt så tror jag att årets tangokung ligger bra till, man kan väl kalla honom en finsk Rydback! Bulgarien har bestämt vem skall sjunga för dem, känns som det är den bulgariske Sakis utan att vara mer insatt I ämnet- ännu!
Risk finns ju att skivaffären I Nessebar får sälja en extra cd nästa vår!

David & Goljat, eller? Är vi små eller är vi pyttesmå?

Inga kommentarer: