onsdag 3 december 2008

Prins Eugens kulturpris

Hade fått en inbjudan till utdelningen av Prins Eugens kulturpris & julekonsert i Berwaldhallen. Priset är stiftat 2005 och ges till en norsk och svensk artist eller konstnär som verkat för svensk-norska förbindelser.
Jag i min enkelhet trodde att det va ” No more than 5” som skulle få detta pris, gruppen har ju turnerat i både i Norge och Sverige, det finns både svenskt och norskt blod i showgruppen och två av medlemmarna var på plats, nästan lite Oscars feeling.
Såg framemot att som andre man-eller demonregissör som vissa brukar kalla det- stå på scenen och ta emot priset av kronprinsessan Victoria, raskt skulle vi göra av med 50 000 sek och La de swinge hade gått hem här!
Nu blev det dock icke "No more than 5" utan ett par andra som segrade, dessa kan i och för sig också kallas artister, flinka flygelfingrar hade tjejen och norska Il Divokillen tog i för hem och fosterland, hoppas han köper skoborste och skokräm för en del av pengarna.
Nidarosdomens Guttekor sjöng julsånger så att håren reste sig på mig-just det, på mig-fantastiskt vackert. Rösterna va så långt borta från Grace Jones som man bara kan komma, hennes nya skiva är annars super, jag menar super, ett hett julklappstips.
Undrar om gossekören kollat på Årsta Showen från 2005, verkade som dom stulit en del av koreografin.

På förmiddagen hade jag annars åkt ut till New Nacka Forum för att kolla när min kompis Teija klipper blå-gulabandet vid öppnandet av nya ”Alko”. Med kameran i högsta hugg väntade jag på öppningen men som vanligt var hon ju sen(!?)och nån annan av rang fick hoppa in och klippa bandet. Visst hade det varit fint med en bild som jag kunnat skicka till Hälleforsnäs, hade varit uppskattat! Vad är annars definitionen på "tidsoptimist"?

Inga kommentarer: