måndag 22 juni 2009

Snurra runt på Östersjön är min grej just nu!

MIDSOMMAR


Riga har ju aldrig riktigt varit min stad men denna gång gick det äntligen upp ett ljus, helt ok tyckte jag plötsligt att den är, jaja man lär sig så länge man lever.
Letterna har det ju ej så fett just nu. Denna dag stora demonstrationer på grund av att en massa statliga och kommunala löner skall sänkas med 20% och det sägs att lettiska statens pengar snart är slut så då sjunker lönerna ännu mer.
Undrar hur cheferna har det på SEB i stan??
På torget syntes dock inget av detta, full commers där likaså på Stockman. Billigt är det inte I stan även om rean redan börjat. Också en del svenskar syntes här, Tallink kör ju till Riga varje dag, rätt billigt att hoppa på en kryssning nu, köpa lite saltgurka och så tillbaks. Det är det lokala produkterna som håller en acceptabel prisnivå.

Annars gick dagen också I moll, en av våra gäster råkade ut för en trafikolycka och tog expressvarianten till himlen- vad kan lära vi oss av detta?

Hamnen vi lägger till vid på Saarenmaa(Dagö) är ju bortom all civilisation. Visst är det vackert men vad hjälper det, måste va ganska ödsligt på vintern, skulle bli “mökkihöperö” med mindre.
Cafeet I hamnen hade öppnat dagen till ära för oss men ingen “kohupiimakook” fanns så jag fick nöja med en slät kopp estniskt kaffe. Tänk att det snart är 15 år sedan Estonia gick till botten.
Drog mitt strå till stacken och la till en sten.



Härliga Gottland, ah va fint det är I Visby. Tänk att få trampa svensk mark, äntligen slänga sig I gröngräset under blå himmel I botaniska parken bredvid en gottländsk rosenbuske, äta rabarberglass med kanel & kardemumma, DN med nyheten om att latinokungen öppnat skåpdörrarna, checka när svenskarna hoppar groda, ta ett glas rose på hippa Kallbadet och kolla på blandningen av public - 75+ och Stureplansbrats som bägge tycks gilla technolounge –det är midsommar det!

Och just idag är det bara ett år kvar till bröllopet, säkert färre som hoppar groda nästa midsommar!

Mariehamn visade sig från sin soliga sida. Många flash-backs när jag tog en runda I city, hann med en hel del under åren på Åland. Flyttade tydligen inte till Åland för att sova.


Så kan det se ut efter en storm på Östersjön!

Liten möter lite större. Hade aldrig trott när jag var med och planerade den stora att jag en dag skulle jobba på den lilla

Inga kommentarer: