söndag 28 juni 2009

Va skönt att svettas!



Äntligen på med badbrallorna, upp på taket och så får jag svettas medan jag lyssnar till Michael Jacksons BAD. Herre min skapare va skönt.
Ha nu lämnat Helsingfors och pyser rakt söderut I två dygn och Östersjön visar sig från sin bästa sida. Bornholm och Skagen skall avklaras innan vi går an fjordarna.
Med från Helsinki har vi en ringmärkt duva, en tam sådan. Den äter och skiter på däck och en passagerare tycker vi skall göra “nåt”?? Kanske ugnstekt duva hade varit nåt? Hon får väl glad att vi inte har en ringmärkt gris. Undrar om den emigrerade- eller är det en KGBduva? Hur fanken skall den hitta tillbaks till landet I norr??

Det är den 24. juni, visst riktiga Midsommardagen, spelar en massa Il Divo, det var annars den dagen jag blev konfirmerad för ett antal år sedan. Kommer inte riktigt ihåg vilket år men den sommaren jobbade jag I alla fall I den lokala affären I köttdisken. Minns ännu hur jag hatade att garva köttet från kossornas nackkotor och sedan mala det till köttfärs eller malet kött som det hette på den tiden.

Passerar Köpenhamn och ser Kastrup nånstans där tror jag. Ser också en massa vindkraftverk och det sägs att det varit helt olönsamt att satsa pengar I just sol-och vindenergiaktier - vilka aktier har då lönat sig?

Gungar framåt på Skagerack, lyssnar på 102.4-bra musik- har sällskap av en geting, dennes tid är räknad.
Själva Skagen är ju så platt, t.o.m. Österbotten känns som ett berglandskap I jämförelse med dessa trakter.
Kändes annars lite spooky I morse när jag öppnar burken och ser att Monsiuer Jackson gått hädan. Jag som lyssnade på honom för ett par dgr sedan på böljan den blå, nu får vi säkert alla lyssna mera på honom. Mediacirkusen har startat, nu får andra kändisar va I lugn och ro ett tag. En dansk gravgård men knappast här Jackson skall begravas.

Det regnar icke I Bergen, vad är det för fel?? Solen lyser och tusentals internationella kryssningsturister fotograferar, köper souvenirer importerade från Asien och äter norsk lax som fiskats av spanska fiskare- vilken global värld vi lever i.

En kompis har fått för sig att jag skall gifta mig nästa år- hmmmm. Skulle liksom inte riktigt ha råd just nu för det ska bli nytt badrum hemma hos mig senare I år. Och undrar själv vem jag skall springa tillsammans med upp för kyrkgången, den platsen är ju ledig så vitt jag förstått..

Visst är det vackert här I fjordarna, är så fascinerad av vattenfallen, träd och berg får jag se annars också. Behöver ni foton av vattenfall – call me! Gillar även fiskmåsar I Norge, här får man ha maten I fred, dom är betydligt bättre uppfostrade här än I Helsinki. Ingen köttpirog I handen utan det blev norsk lefse-Berthas Lefse med kanel inköpt I Flåm. Egentligen smakar dom som kanelbullar som bara gräddats halva tiden.
Och I öronen har jag Alphavillle med “ Forever young” och Cecilia Wennerssten med “De vackraste” - va fiiiiiiiiiiint!
Just när det är party med Skeive dager I Oslo seglar vi genom Gayranger, vilken coincidence, men här spelas ingen “Drama Queen eller Fairytale ” utan Grieg har tagit plats I högtalarna.
Tror jag föredrar ett lopp av detta stuk i Danmark.


Dags för Ålesund och Trondheim, blickat österut för att kolla om Molde är på plats. Målet är att hinna med en TINEprodukt innan det bär iväg mot Helsinki.

Inga kommentarer: