tisdag 8 mars 2011

Jobbat oxo!



Har mellan varven hunnit va ett pass på jobb också, ett småturbulent pass kan man säga!
Efter teater i Hindersby var det dags att åka ned mot Egypten. Kommer ihåg hur ögonbrynen höjdes på många när jag på fredagskvällen sa att i morgon åker jag till Egypten, själv hade jag ingen koll på nyheterna men det va ju vid dessa tider när det började hetta till bland Mubbes landsmän. Javisst blev det att åka ned på lördagen i slutet av januari mot Sharm men så mycket mer av Röda Havet blev det ej.
Jag kunde väl nästan ana att nåt va på g, 1+1 brukar bli 2, fanns inget val heller, det va bara att lämna Röda Havet. Huvudkontoret slet dygnena runt för att planera nya destinationer, hamnplatser, rutter, utflykter i Medelhavet, kanske ingen hit denna årstid men som sagt vad var alternativen- via Sydafrika, helt ok men hur många pirater hade vi mött under den resan???? Vi hade ju 7 kryssningar kvar denna säsong och det var redan bestämt att vi ej åker tillbaks nästa vinter, för då blir det Karibien för hela slanten- HÄNG MED!

Visade sig att vi skulle kryssa mellan Limassol, Kreta, Rhodos och Antalya de följande veckorna, ok då kör vi!
En massa saker som fick ändras, hmmmm vad skulle vi göra med en proviantcontainer som va på väg från Holland till Agaba i Jordanien, lastad på ett containerfartyg bland hundratals andra containrar- var är du container lilla, kom fram för vi vill att du hoppar av i Barcelona?? Det var ej så mycket att göra utan bara att acceptera att den skulle till Agaba och svänga, sedan tillbaks till Holland och vidare mot nån hamn vi anlöper. Till all tur frysta grejer alltihop, hade varit värre om det varit kylda- grädden hade blivit både ” shaken and stirred”.
Sista dagen i Sharm kom som sagt plötsligt, inte hann jag bunkra från bazaren som jag tänkt göra, inte hann jag tjattra med handlarna, inte hann jag röka vattenpipa eller dricka guava juice heller, kanske inte riktigt fattade att vi verkligen skulle pysa därifrån. Inget ståhej nånstans på stan men brist på turister, såg inte en endaste en under en timmes promenad och dom som fanns på hotellen skulle snart också försvinna.
På söndagskvällen sticker vi mot Agaba och sedan norröver, det va bara att hoppas att dom ej stänger Suez kanalen för då skulle vi sitta i skiten rent ut sagt. Dock inga problem att komma igenom och jag drog en lättnadens suck när jag hörde att lotsen hoppat av och vi var ute på Medelhavet. Var med på första resan söderut genom Suez för 4 ½ år sedan, nu på returen, lite smånervös bägge gångerna men av olika orsak, månne det blir fler resor i dessa vatten??

Kvar i Egypten och Jordanien blev en massa samarbetspartners, jag har lärt känna en massa under dessa fyra år, försäljare av olika slag, massörer, barberare, juicefruktsförsäljare, agenter, skeppshandlare, tullgubbar, friends- you name it! Många hann jag ej ens säga adios till men skeppshandlaren som ringde senare menade att vi ses nån dag – insh’Allah, och kan väl tycka att det skulle va kul att åka tillbaks om ett par år.

Detta betydde också att det va slut på temakvällarna ombord och jag äntligen kunde slänga ”mekkon” som jag köpte i Port Said i november 2007, en bekväm arbetsdress men allt har sin tid så också denna!

Under tre följande veckor I Medelhavet var vädret bra, vårväder, dock ingen hetta men härligt vårväder, bara ett par ggr gungade skutan en aningens.


Iraklion har ju ej varit min favis- stad men plötsligt rusade den mot top, hittade nya stadsdelar, en massa cafeer med frappé och svartklädda greker, spanskt klädmärke som heter XTG, sol, rea, grekisk musik i öronen- vad mer kan man kräva i februari- nå inte mycket!

Har nångång sagt att jag går ej mera till Rhodos gamla stadsdel, för många turister, nå nu fanns det ej för många, nästan allt va stängt men ack så fint det va här nu. Tack vare min SVERIGE väska kom jag till tals med en nysvensk från Gävle som flyttat tillbaks till Grekland.

Antalya håller på att vakna ur vintersömnen, detta är ju en rätt stor stad med 1,5 miljoner bofasta och en massa turister under sommaren. Försäljarna ivriga som granna tussilagon på våren, här kunde man ej som turist gömma sig och jag som hela tiden trott jag liknar en turk!!!! Fick annars ett tips av en skeppshandlare att när man röker vattenpipa och man använder äppeltobak så skall man blanda äppeljuice och vatten i behållaren, 50/50- testa, mina bröder!

Limassol hör fortfarande ej till mina favoritstäder men de två gentlemännen som syns på fotot gjorde att jag blev mera positivt inställd, vi hade ju nåt gemensamt- grekisk musik. Vill ni lyssna till dessa två så håll er i Sto i juli, dom uppträder tillsammans med Arja Saijonmaa 20. och 21. Juli i Sto, har jag möjlighet skall jag själv kolla.

Inga kommentarer: