tisdag 14 oktober 2008

Du-Ba-Co-Co-Pi-Mi-Is

I detta land och även grannländerna är det så att män är män och kvinnor är kvinnor, åtminstone vad gäller gångstilen. Metrosexuliteten har ej fått nåt större fotfäste ännu men det är väl bara en tidsfråga. Kvinnorna kan säkert gå i high heels även i sömnen och männen tycks ha lyssnat på AnneLie Rydé.
Promenixade till mitt favoritställe långt bort ifrån gamla stan och alla turister, visst finns det några hotel här också men nu är det redan lågsäsong. Skönt sitta vid Adriatkusten, laptopen i famnen och fila på en organisation, korrekturläsa nästa menu, läsa feedback från förra kryssningen, jaa-a så rullar söndagseftermiddagen iväg.
Här har jag annars en uppgift till Eija; hur översätter man ”makean tulinen kastike” till svenska??
Balkanmusiken har jag i öronen från den lokala radiostationen och den låter ju ännu bättre här en hemma, Pelinkovac lika gott här som på KAmmarkargatan.
Norwegian flyger ju hit, men ta ej en tur på sommaren, vår och höst är bäst.


Ett par ord på kroatiska är alltid bra att kunna

Då byter vi ut dobre mot ciao, inga problem för oss Europeans! Visst är det inne också här i Italien(liksom i Kroatien) att ha rakat huvud men här är männen betydligt mer metrosexuella. Att hänga med är ej lätt, ena dan skall jag gå som en karl och nästa skall det svängas ordentligt på vissa kroppsdelar men tammefan den som ger sig- utmaningar behöver vi alla! Det feminina könet sparar high heelsen tills det blir mörkt, mycket jympadojor på dan.

Mycket mera ordning i Bari än som i Neapel, men gillar hysteriska Neapel mer som ni säkert förstått. Har full förståelse att italienarna ej shoppar på Supermarkets för dom är alla lika tråkiga- fick en flashback och trodde jag va i en supermarket i Ukraina. Annat är det med de små mataffärerna, ajaj vad det kittlar i fingrarna och skulle gärna handla mat men …………
Tycker att en pizzabit passar mycket bättre i handen(och munnen) än en Big Mac på en italienare! Var ute efter strykjärn men fick tji, begagnad TV var det närmaste jag kom nåt elektriskt!

Då vart det dags att byta språk, land och tid igen, Grekland nästa, efharisto!
Sista frappén för i år på mitt sovrumslampsfik, hej och tack! Hittade annars en hel del renoveringsobjekt till Tor, kanske det är här businessen med ålderdomshemmet skall ligga, bredvid Corfu Palace Hotel på strandboulevarden?



På tisdagsförmiddagen hann jag med livbåtsövning och igen var det min båt som skulle ned i vattnet, shit vilken otur tänkte jag men snabbt så vände jag det till nåt positivt- alla får ej träna lika mycket som jag! Dethär med att “hur svänga rodret” är ej helt klart men ack så viktigt, åt vilket jävla håll skall jag svänga det när jag vill kurva babords, det är ej samma sak som att köra bil! Och kan berätta att det ej är så lätt att styra en livbåt på Medelhavet, framför allt när man bara rott i en eka i Tessjö å! Till vår surprise hoppade kaptenen i vattnet och så skulle vi rädda honom- hur lätt är det att dra upp 100 kg blöt finne ur plurret- inte lätt alls. Så han slängde vi tillbaks för det funkade bara icke. Under denna resa sprack också mina byxor- rodret eller nerverna-, tekevälle sattuu!
Radiokanalen 97,9 fick underhålla mig på eftermiddagen, vilken bra musik, Anna V, Yannis P, Despina, Sakis, Elena, Constantinos sjöng för mig men det va tyvärr ingen av dem som sjöng “ come closer to me”. Studsade runt på Kerkyras gator med mobilen på högsta volym, mimande på grekiska. Hoppas verkligen jag mimade, som ni vet så har jag varken röst eller grekiska kunskaper, skulle låta som värsta Idolaspiranten-blunda och använd fantasin!
Första gången i mitt liv så har jag också upplevt fullmåne i öst och sol i väst- samtidigt, var ej med på den lektionen när det lärdes ut att det va möjligt.
Nästa arbetsuppgift till Eija; perälautanosturi på engelska?????????????

Lilla Venedig och sex lokala pengar för en frappé, det ni, men det gäller ju att hålla stilen och vem har sagt att det är billigt att ligga på top, kolla på Beckhams! Servitörskan från i våras har överlevt denna sommar, ni kommer ihåg henne med.............just det, byxlinningen där ---------- börjar, stora tatueringar och häftig make-up.
Kunskaperna i grekiska blir bara bättre & bättre, bestämde att det va lax som dom hade på extra pris på Alfavita, likaså cocoretzi.
Usch säger jag bara, 6-7tusen krysspax på Mykonos är inget hit och detta är exclusive barnvagnar, rullatorer, kryckor, trillingsvagnar. Rekordet för en dag lär va 9200 krysspax och då är ej besättningen medräknad-lägg till 3-4tusen- nice to know!
Mykonos har missat 62 kryssningsanlöp denna sommar p gr a dåligt väder, och torrt är det som bara den, sjön på ön har knappt nåt vatten så katastrofen ej långt borta.
Det va ändå värt att ta en promenad, 5-6 “hits” på gatorna tar lätt ut dessa tusentals krysspax och 2ggr ”svänga på huvet bingo ” blev det, missade alla stolpar!

Grekiskt pass har denhär doggen!

Merhaba, slut med magapas i öronen, nu rattas Tarkan, Mustafa, Sertac, Gulen….. in på min Nokia!

Två personer som fått slava med mig som boss har fått nya jobb, bägge på samma dag och samma företag!! Kommer ihåg ännu när den ena av dem sjöng en T Turner låt..........Nu kan jag avslöja att bägge uppgett mig som referens och han som anställt dom är min en före detta chef. A small, small world we live in!
Ett stort grattis till er!

Inga kommentarer: