tisdag 22 december 2009

Julen närmar sig- om ingen berättat för Er!



Snurrar runt på Röda Havet för fulla muggar, börjar nästan kännas som Nådendal- Marieham -Kappis en gång I tiden, nå inte riktigt ändå, dåligt skämt egentligen men å andra sedan växer hungern med åren. Om det skulle va så vore väl Safaga Kapellskär-finns inget och jag skulle säkert lukta lika illa om jag touchade kamelerna lika mycket som fåren KAP. Mariehamn kunde va Sharm ej Shejk , fullt med turister och då skulle Nådendal bli Suez= man tror att man är viktigare än man är.

Men tanke på korta kryssningar så hade vi nyligen en typ som gjorde en 24h kryssning, kändes som han valt fel skuta, en fredagskryss till Tallinn hade passat bättre. Det blev att packa pinalerna I Safaga, vifta med kreditkortet och köpa en ej så billig flygbiljett till HEL, honom ville vi ej ha ombord, 12h senare var han I HEL. Här skall man va snäll när man kommer på kryss.

Vädret helt ok, ingen sandstorm och ingen snöstorm heller. Skratta inte för det är möjligt, åtminstone I Amman som ej ligger så långt in I landet och snö I Petra hör ej till ovanligheterna.
“Bjällerklang” på arabiska när jag ligger I badbrallorna, men är det jul så är det jul.
Strand i Sharm

Betalar man lite mer så kan man bada såhär

Rederiets nya skuta Kristina Katarina är det stora samtalsämnet ombord och tårarna har börjat rinna för en del pax redan, hur många liter månne vi får ihop innan det är slut, det blir att samla I 9 månader- voine, voine! Vill ej ha nån ny Finnjet story!
Skall bli kul med nya tag, har tappat räkningen hur mångte fartyget det blir, tror jag klarat av 6.5 starter och jag som ej mera skulle ……..
Pressens agerande om nyheten är minst sagt konstig, mycket litet skrivet om denna positiva nyhet som ger över 100 nya jobb samt en del jobb till varvsgubbarna. Har den omtalade svenska aaaaavundsjukan nått Finland, allt tyder på detta eller är nyheten för positiv för dagens press, ordet YT-neuvottelut fattas ju I pressmeddelandet. Däremot kunde jag samma vecka läsa om att man skulle protestera mot Berlusconi I Helsingfors, hur viktigt är det? Och nu har hans popularitet stigit I Italien efter smällen han fick, kan detta va sant- in Italy yes?

Slaget på Östersjön verkar intressant, tror att vissa estniska pojkar inte gör nån Lillajulskryssning I år, blir det nån så låter dom I alla fall bli “vodka med tilltugg” och smäller ej med hängslena sina, gummibandet har släppt I linningen också och byxorna på väg nedåt. Känns som bankerna tagit fram björkriset men skall det räcka???
Island, Lettland, Grekland, Dubai…………………Ta...???

Har ej på två år varit iland en enda gång I Safaga men detta år är allt annorlunda. Nu längtar jag efter dagen vi kommer hit-ooops. Den dan brukade va en kontorsdag till 100 % eftersom paxen åker till Luxors Valley of the Kings, lugnt och fridfullt ombord, nej nu får kontorsjobbet allt vänta tills det blir mörkt!
Har hittat Lotus Bay, ett resort I bra klass och där köpte jag till mig en av det bästa massagetimmarna jag upplevt. Kunde lyft mot månen, ej dock lika häftigt som tandemsfallskärmshoppet men åt det hållet. Hoppas jag får en tid nästa gång också, jag vill, jag vill, jag vill!Lotus Bay


På vägen hem blev proviantering till shoppen och jag har en känsla av att försäljaren var nöjd med vårt besök, han blev av med 400 vykort på en kvart.
Nästa dag gjorde jag en handelsman I Agaba glad, handlade för 180€ , måste varit toppenförsäljning som han knappast heller budjeterat med!
Dessutom har jag spenderat x-antal timmar I bazaren I Sharm el Shejk, börjar tycka att det är roligt att köpslö, diskutera, testa deras tålamod och var gränsen går. Lite småkaxig är jag när dom springer efter en 70 meter för att ge ett bättre bud, då börjar man veta att man hamnar på rätt prisnivå. Har köpt Egyptens fulaste tunikor till shopen, skulle kunna va från showgarderoben på vinden, intressant att se hur dessa säljer.
En av mina kompisar ut i världen

I tidningarna så läser jag om det svenska Hollywoodfruarna som ej är I toppform just, vem blir den tredje som hamnar I rampljuset? Hur länge skall Anna Anka va en tidningsanka I svenska skvallerpressen, ingen etik kvar.
I (eller var det på…)Expressen läser jag också att Roger sagt att “ De vill ha sex med mig” men jag vill bara I dessa Tiger-tider säga att det icke är min kommentar!
Var annars på ett apotek och köpte A-vitamin häromdan och som bonus fick jag en föreläsning om potensmedel, kände mig som kusinen från landet och hoppas det ej va “Dolda kameran”. Lärde mig att det finns olika varianter, de pakistanska är ej bra, äkta Bayer betydligt bättre, ett antal olika brand, nåt verkar I 24h nåt annat I 72h. Efter konsultationen svarade jag artigt “I’ll be back, thank you”. Blev så till mig att jag glömde kvar växelpengarna.
Nu gäller det att hittat ett nytt apotek för dom kommer säkert ihåg mig om jag går in på nytt. Goda minnet genen måste hamnat I dessa trakter, vilket jävla minne dom har men det är ju till fördel när dom försöker göra business på turisterna.


Turist- bägge två egentligen!!!!! Ok att skratta!

Inga kommentarer: