fredag 30 april 2010

Svarta Havet



Det var ju lite platt på denna Svarta Havs kryssning, gästerna kommer liksom inte riktigt igång. Och vädret gör ej saken bättre, regn i Odessa och även här var dropparna stora, blöta och kom tätt. Mina hälsoinspektörstanter kom på besök som vanligt, nu var dom hela fem stycken och då gäller det att ha bläckfiskstuk på allt- present, present, nästa gång skall jag säga present, present, present FOR ME. Här har jag också lärt att börja prata snabbare för då förstår dom mindre och plötsligt blir också min engelska och hörsel sämre så länge dom är ombord, men smilar gör jag ändå!!
Äntligen en regnfri destination, så skönt att komma till Jalta. Ut på stan och riktningen va torget. Lite besviken denna dag för det liksom ej hände nåt speciellt, kanske beror det på årstiden eller så börjar jag bli blasee . Testade dock det lokala brödet, hann med två Napoleonbakelser á 0,36 € styck och förstås en körsbärsjoggis. ole, dole , doff.....

Letade efter surkål till en kollega men det hittade jag ej, dock Valios ”Viola” ost i 100 grams pack, finns den ens hemma mera? Grisfötterna va billiga så också strömmingen. Här i Ukraina köper man fortfarande mjölk i plastpåsar som troligen det sedan blir matt-trasor av. Kanske jag ändå ej va så blasé!
Lärde mig också att det går att handla solkräm på ukrainska, den ena va lätt att använda den andra kladdig…..


Den veden skall slängas in i nån rysk ugn snart!

Vilken charmerande stad Sochi är, föll pladask! Det måste finnas massor med parker och just denhär årstiden hur många nyanser av grönt som helst, och inget skräp, knappt ens i papperskorgarna.
Boulevarden vid stranden höll på att vakna ur vinteridet, oj,oj vad det måste konsumeras vodka här under ljumma sommarkvällar medan technon bullrar i högtalarna. Mina kolleger var bjudna på lunch, rysk sådan, va bra att det ej gällde mig, vodkan är viktigare än zakuskan på såna luncher.
Verkar som detta är nyrika ryssars hemvist med tanke på utbudet. Inte va det billigt men det va stil, vilka skor det fanns men för många rublar kostar dom, märkesgrejer skall det va, tror ej att H& M skulle göra succe här, visst är det också ett brand men ej för Sochi boutiquerna.
OS står ju på tapeten snart och det byggs hejdlöst, lite samma arkitektur som i Ukraina= runda detaljer.Undrar när dethär huset blir klart?


Fick också grönt av Finnair att det blir flight på lördag, kul, nu femdubblas paxantalet. Dom som varit hos oss i två veckor är säkert lika glada att åka hem. Dels har oklarheten om flighten hem plågat dem och så har det ju varit lite tråkigt med så få pax och en hel del regn.
I Trabzon va gräset så grönt och långt att man t ex kunnat släppa ut kossorna på vårbete, såg inga kossor men fåren njöt av våren i Turkiet. Kanske inte det vackraste släktet som bor i dessa trakter, en del är mer fyrkantiga än nån kvadrat jag ritat på frihand men det fanns också personer som kunde deltagit i Miss Turkey.
Bestämde att jag skulle tralla upp till kullen, rättare sagt bergstoppen, det tog sin tid och får säkert känna nya muskler framöver. Smakade på en gudomlig smultronglass som såldes i ett kyffe, köpte också nån lokal bulle och nåt drickbart som jag avnjöt senare på toppen, många av lokalarna höll sig till nötter, nej troligen va det solrosfrön- uppenbart en söndagshit i dessa trakter. På gravgården träffade jag en familj som ville snacka men min turkiska är så dålig som den bara kan va så vi kom ej långt i samtalet. Många pratar ingen engelska man va gör det, vi kom överens ändå, köpte skor och T.shirts med smile och tummen upp eller ned.
Förstår ej riktigt detta med kvisten, fattar nån till vilken nytta?

Inga kommentarer: