onsdag 5 maj 2010

Askmolnet borta


Allt är ej mera grått i Öst Europa

Hoppas vulkanen tar ledigt från sprutandet ett tag, få har nytta av detta elände men som sagt Moder Jord visar vem som har makten, många fick sig en tankeställare och det är ju aldrig fel. Till all tur vann ej Yohanna i Moskva ifjol, hade blivit lite nervigt för islänningarna och schlagergubbarna.
Måste ju börja uppdatera mig på låtarna inför Oslo, det går ju ej sticka dit utan att känna igen låtarna efter 3 sekunder. Rösta på Azerbadjan så får jag åka dit nästa år. Top fem just nu; Irland , Azerbadjan, Turkiet, Grekland och Spanien men kom ihåg att jag ej lyssnat på dem på fyra veckor.

Nu skulle det bli en sväng till i Svart Havet, same, same but pretty different med fullsatt fartyg.
Om ni ej vet vart ni skall åka så ta en sväng till Trabzon, turisterna rätt få här och många andra fördelar för den delen också, shoppingställe för män - och kvinnor som gillar glitter!
Även i Sinop är turisterna få, den engelska som ungarna på gatan kan är HELLO & MONEY. Fåren är ute på sommarbete, syntes må bra i de gröna vårgräset. Inga Östermalmspriser här icke, kan berätta att ett kg Liptons tee kostar 14 turkiska lira, det va det enda som stod på shoppinglistan idag.

Har jag varit italienare i mitt tidigare liv? Det kan inte bero på mina kindknotor, inte mina B Borg underwear, inte min flint, inte mina blå ögon, inte min brytning att så många får till det att jag är italiano- nå nångång skall jag lösa denna gåta också.
Tillbaks till Soci, I love the city även om jag är uppfostrad i ett hem där man lärdes hata landet i öster, det är ju allt en förgången tid och orsak till den uppfostringen förstår jag också, det mesta brukar ha sin förklaring. Antalet parker måste va oändligt här, nån flod flyter också igenom stan, vattnet såg ut att va ganska rent, betydligt klarare än i St Petersburg. OS febern syns redan, kunde varit kul med sommar OS här.Och trädgårdsarbetare fanns det i alla hörn- och buskar!


Ganska få tycks ha skolkat från ”Lär dig gå i High heels” lektionerna, tror att kvinnorna här klarar av att gå snyggt även på en potatisåker. Bara ett par stycken såg jag som hade fel vinkel i knäna, I slutändan är det ju bara promille vi snackar om!


Äntligen förde näsan- eller va det va det tassarna - mig till torget i Odessa. Jag har ju en förkärlek till såna platser, hamnar där för eller senare. Skall jag köpa saltgurka eller skall jag köpa hönsklor? Ingetdera denna gång, inte heller torkad fisk-typ mört och gädda fanns, försäljerskan tyckte att detta va det bästa som fanns. Smaken är som baken, smakade havssalt i min mun.
Däremot hittade jag torkad apelsin, nya Svarta Havs favisen, köpte 200gr men borde köpt 2kg, längtar redan till Odessa. Torkad frukt är stort härborta
Använder ni Mach3 så köp bladen här, förmånliga. Och bröden på torget icke att glömma. Gissa om den ukrainska gumman blev glad när jag köpte 30 st på studs, hon fick kalla in grannen för leverans och guldtänderna lyste även i dagsljuset!



Denna giraffhamn(Constansa) är ej min favorit men jag kan ju ej gilla allt och en bra dag att jobba morgon, middag ,kväll! Här går personer runt i uniform,presenterar sig som polis och vill kolla pengarna.

Såg redan fram emot att styra kosan mot Turkiet, äta munkar och dricka mjöd i Istanbul. !

Inga kommentarer: