lördag 8 maj 2010

Gräddhelvetet- skall det börja igen?



Tillbaks i Istanbul, skönt. Det va dags för en sista dejt med Cristal men jag kan tänka mig att Katarina också får ligga tillsammans med henne i höst vid.
Svarta Havs gänget åkte och nya filurer skulle dyka upp, nu skulle det bli Iskelmäristeily och detta betyder lite mera håll-i-gång på alla fronter, kul!
Har ni alla fattat hur fin denna stad är, helt makalös tycker jag, skulle gärna vilja veta varför jag tycker så, kanske den slanten faller ned nån gång.
På förmiddagen kontaktade jag min lokala taxichaufför, javisst han dök upp om en kvart och så styrde vi mot lokala pashmina- och läderaffären. Visst kan jag bli snurrig i en skoaffär i Soci men att jag också blir snurrig i en scarfaffär i Istanbul hade jag ej räknat med. Det va kvaliteter, det va material , det va priser, det va färger, det va storlekar, det va new fashion . Bara att riva från hyllorna och ned i väskan och fram med pengarna, vips va 2000 borta. Och sedan bära så att armarna blev längre.
Nästa stop en läderaffär och bälten på g. Första tanken va att nej inte idag, nästa gång, men jag ville ju ändå shoppa. Bara att skrida till verket, ned med allt i väskorna, fram med pengarna och sedan bära!
Datumet va första Maj och nu fick turkarna tåga för första gången på drygt 70 år. Min taxichaufför påstod att det va inget för honom, detta va en grej för fabriksarbetare och kontorsråttor. Poliser till förbannelse i vartenda hörn och folk till höger och vänster= många!
Sent på kvällen blev det en promenix till Taksim, suga in alla intryck jag bara kunde, skoskavet stoppade mig från en längre promenad men det är ju bäst att sluta när man fortfarande gillar läget. Istanbul FM dånade i i öronen, ratta in den kanalen på lördagar när ni är i stan. Hoppade över tee-et jag blev bjuden på, hur dum tror dom jag är? Bestämde mig för hur morgondagens promenix skulle se ut > först bazaren där jag hittat eventuella nya shop-artiklar , vattenpipa, sedan huvudgatan och så nedför den branta backen tillbaks på jobb! Ett par skivaffärer skulle och besökas, visste vad jag ville ha!
Grädde, just det! Det var min förbannelse för ett år sedan och skulle det bli det igen. Skeppshandlaren kom, såg men segrade icke. Det va ju bl a grädden med ADDED SUGAR som jag ej ville ha. Var hittar man 144 liter grädde i stan en söndag, visste att skeppshandlaren inte skulle köra 6h till Izmir och hämta dem. Ok roger, skit i promenaden och hoppa in i skeppshandlarens bil, det va ju ändå bilskjuts denna gång, ingen moppe som förra. Nu skulle vi till Metro och tillbaks om 1,5h. Fick en sightseeing i Istanbul, och visst hittade vi grädde, 10kg köttbuljong kom med också-kan va bra att ha. En underbar lunch med nån turkisk paj av filodeg, ost, kryddor, makalöst gott, fettsnål va den inte och den satte sig som ett lock, nu blir det allt hoppa över biffmiddagen(söndagsbiff lika viktig som ärtsoppa på torsdagar)! Turkisk 1.5h betyder 3h för en skandinav. Tuna (skeppshandlaren) skulle ta mig till ett Hamam om jag dyker på semester här, kul. Skall jag nångång gå på ett Hamam gör jag det hellre med en turk än massa turister, absolut!
Ha de bra Istanbul tills vi ses!
Shit, Breaking News; det blir ingen Korintkanal på onsdag, strejk i landet som nu har junk status. Denna dag blev det klart med lån till landet som har det lite tunt i statskassan, nån finsk riksdagsman tycker man skall ge Rhodos i pant-var får dom allt ifrån? Skit i att strejka och jobba i stället, enda sättet att få landet på fötter, nånstans måste man börja. Varför ej börja på Mitilinis strand och det är ju ej enda stranden med skräp så tidsfördriv finns!


På parkeringen fanns det även denna dag albaner som hade mantalsskrivit sig här, är ej säker på om det va samma som förra gången. Jag brukar ju understöda de ukrainska gummorna med lite extra pension, kanske jag snart får sticka mynt till nån grekisk gumma också- time will tell.
För att understöda den grekiska ekonomin tog jag mig en ouzo dagen till EU beslutets ära, riktigt gott en måndagseftermiddag i skuggan och vid vattnet och med magapas i öronen. Servitören hade knappast blivit konfirmerad dvs ej ens torr bakom ena öret, kanske det skulle va bättre om han gick i skolan i stället och dom som går i pension vid 50 skulle jobba nåt år till? Han va ockå den enda som va yngre än jag-hmm, detta va inget hak för turister utan ett stammis-ställe för det lokala fiskarna! Hit kommer jag tillbaks och nästa gång skall jag äta också.
Patmos, kan en ö blir mera grekisk än denna. Stranden fanns kvar på samma ställe och märkte ingen annan skillnad än att plastrottningen flutit iland här också, ett nytt hippt ställe hade öppnat och det va helt ok att sitta i dessa vita soffor. Stället va så hippt att här gick det ej att beställa varken saganaki eller grekisk sallad. Chris Cafe om ni råkar ha vägarna förbi. Tycker att frappen blivit vattnigare i landet, sparar man här också. Undrar hur sofforna ser ut när vi kommer hit i höst??
När det ej blev Itea fick det bli Katakolon, inget kul ställe tycker jag. Hade säkert gillat mer om jag åkt på utflykt till Olympia. Bläckfisken sådär, saganakin sådär, frappen sådär och men svänga på huvet toppen!
En sista sväng till Kerkyra, skulle hinna med mycket, först säkerhetsövning och fick hjärtat i halsgropen redan kl 06.00 när jag fattade att vi skulle lägga bb-sidan till kaj. Vad betydde det, jo det betydde att jag skulle få va kapten på livbåten, ut och surra i det grekiska vattnet. Lite smånervös varje gång men bra gick det.
In till Kerkyra, skulle ju suga in så mycket grekfeeling som jag bara kunde för nu skulle det ta ett tag innan jag dyker upp i landet. Sista frappen på stammishaket och lite jobb skulle det också bli, nu betämmt att jag blir ambassadör för olivoljeprodukter, i höst kommer dessa ombord, räknar att dessa skall gå åt som smör i solen-
Ciao Messina. Skall jag på stan så utan kreditkort och pengar för det har kommit för många plastpåsar i min väska, våger ej ens inventera men verkar som T-shirts är hiten!!!!!!!!!!! Det verkar bli T-shirts både så semifinalerna och på finalen i Oslo, då är det problemet löst!

Malta och snacka grädde igen, kommer inte skeppshandlaren med fel sorts grädde, JÄVLAR- sötpotatis, lammstek utan ben och grädde utan socker- jo ni, månadens grejer.

Dags packa väskan
och styra norrut, skönt som bara den, vi ses!

Inga kommentarer: