tisdag 18 maj 2010

Mera 17.maj

Euroclub har öppnat, fanns det kända face eller fanns det kända face, sista halvtimmen kände jag mig som jag satt i mässen, och låtarna har jag stuffat till tidigare. Eurocluben hade ej slagit upp alla dörrar ännu, det är ju bara eliten (=nördarna)som anlänt till stan so far men varje dag droppar det in fler journalister(journalister……) och fans- om nu ej askmolnen stoppar flygen. Antal journalisterna lär hamna på 1700 eller nåt, plus sedan extreme fansen så mera utrymme lär behövas när stämningen höjs.

Moldaviska artisterna uppträdde, ett kul gäng som kan sjunga och ha kul. En schlagersydafrikan dök också upp på scen, troligen artist i sitt hemland för han va ingen sparv, jävla vilken röst.

Mellan dansstegen funderade jag på hur reklamen påverkar mig. Måste medge att jag ej kom till nån conclusion, tror ej att jag kommer att använda mera Nivea efter besöket här men kan hända att Norwegian får en stammis av mig. Telenor skickar redan räkningar till mig och det samarbetet lär fortsätta! Sparbankens service har jag också testat, flygtåget blir av kanske och men vad är bama??
Den irländska artisten sitter fast på Irland ännu, blir det färja och sedan eurotunneln och flyg från Paris- who knows? Hon lär ej va den enda som skall till Oslo och får ändrade planer. Grekiske Giorgos kom till Oslo men utan bagage, ändå litet problem jämfört med att sitta fast på Irland. Själv kom jag hit med buss, kanske det blir buss tillbaks också?? Kan annars rekommendera detta resesätt, mina 7h gick så snabbt att jag ej hann äta upp all färdkost eller läsa alla ALLT OM MAT, inte ens lyssna på musik!
Missade Polen denna måndagsmorgon men det gör inget, missade också Belgien och Malta. Mr Dice är belgiske James Blunt, en X-factor tvåa, duktig att sjunga, enkelt och inget krims-krams på scen. Ska han kvalificera sig eller icke, kanske, men hänger på håret. Kan fixa det eftersom han är harmlös och färglös, en svärmorsdröm och röster kan droppa in lite härifrån och lite därifrån. Hur skall kommer eurons kursfall, Grekekonomin och UK problemen påverka resultatet.
Vill så gärna att Malta skulle vinna, skulle bli ett party utan like i Valletta. Inte speciellt dyrt där, varmt och så alla malteser som gillar Eurovision. Lilla Julsfesten skulle få konkurrens. Let’s hope one day men det blir icke 2011, final da eller njet. Man kan ej ens rädda detta med en maltesisk fiskmås som tappat fjädrarna på bröstet.

Första gången jag sett en fiskmås med flip flops!

Linda Bentzing skulle gjort den albanska låten, en riktig Melodifestivallåt. En blandad kompott av körsångerskor bakom, från New York, från Chicago…. WHY, finns det ej körsångerskor i Albanien. Nån har gospelbakgrund, nån jazzbrakgrund, nån sjungit 7 år i San Remo finalen, nån nåt till. Dessutom en italienare som en del av delegationen. ”When the Saint go marching in” sjöngs av körsångerskorna, lät bra utan Juliana, dock inget fel på hennes röst.


Malta har ju en fiskmås på scenen, men Albanien lämnade örnen hemma. Vad menar jag nu, jo jag menar att örnen som finns på flaggan inte va med på scenen!
Och så kommer Grekland, en av mina favisar. Påminner en aningens om Elena P upplägget ( 4 dansare, fiol, hoppa hit och hoppa dit), skall ni till Grekland i sommar kan ni ej undvika denna låt(OPA), oberoende om ni vill eller icke. I grekiska finalen va man svart på scen, nu har man bytt till vitt. Sjuksköterskedresserna är säkert ej de slutgiltiga och det är ju svalt här så lika bra att ha ”pipo” på men månne inte den åker av senast tisdag kväll.
OPA

Vill så att Portugal skall vinna en dag, hela Portugal skulle följa med, tycka till, välkomna alla och shake loose och sånt man skall göra under Eurovisionveckorna.
Filippas låt valdes ut av 400, duktigt gjort av en ung 18-årig tjej att komma till final och sedan vinna. A dream for a little girl säger Filippa detta är . Hon vann portugisiska Family Idol, alltså Idols för familjer- när kommer detta program till oss? Snart skulle jag tro! Farmor bor i London och sköter marknadsföringen.
Nu blir det rock, balkanrock med rap. Skönt med blandningar men detta är ingen kul mix, hade varit mycket bättre utan rap-inlägg. Boka in en returbiljett hem till onsdags morgonen.
Borde man kanske bytt låt en gång till, jo det borde man, denna låt vann nämligen ej finalen i Minsk. Av nån orsak så bestämde man sig att för att byta låt och plocka in Robert Wells, artisterna desamma. Ett tredje försök hade varit värt att testa, detta tacky, so tacky. Hoppas man ändrar på nåt, dock lär fjärilsvingarna finnas kvar på tisdag, sedan dags att packa och styra mot Minsk. Vitryssland har även detta år satsat mycket på att vinna men blir ej ens final.
Ingen liten brutta(eller är det tyllet) som intog scenen nu men ljud kommer det ifrån henne så askan har ej hamnat i hennes hals. Detta känns som en remix variant när man jämför med nationella finalens version. Bättre, inte så säker, känns som en kopia av Island 2008 i Belgrad. De som gillar gammaldags schlager tycker detta är en bra låt men jag har gått vidare i musikens underbara värld så för mig floppar den. Förlorar schlagerkampen mot Albanien och danssugna lär välja Grekland framför denna. Skrev alltså om Island.
Då har vi klarat av semifinal ett, bara att sätta igång med semifinal II när vi ändå är varma i kläderna.
Roligaste denna dag va alla positiva kommentarer om Finland, alla hoppas det blir final och det skall vi räkna med, håll med!

Inga kommentarer: