onsdag 19 maj 2010

Fjärde repdagen på G.


Igår på Operataket hittade vi en kille som höll på att fixa ett tal till kompisens bröllop och hann sökte nån som ej va norsk. Med finska flaggan i hand läste Lilian upp talet som han skall hålla på bröllopet.
Den tredje dagen avslutades som sagt med pizza efter Operabesöket.

Holland ser ut va landet som ställer till med skandalen i år. Började redan i hemlandet när endast ett fåtal journalister fått ackreditering, stort hallå förstås. En del av dessa fick grönt ljus från EBU. Är det storebror holländska TV;n som vill skydda den unga artisten. Sineke dök aldrig upp på presskonferensen, fått talförbud av läkaren!! Man kan väl dyka upp på en presskonferens ändå och låta andra snacka, luktar ruttet!

När jag hör låten tror jag att jag står på en holländsk söndagsmarknad och framför positivspel som nån vevar på. Låten är ju gräslig, är det 60-tal kanske. Hur kan dessa smarta holländare skicka such crap. Kommer säkert att tralla till den en och annan gång men det betyder icke att jag skulle gilla den. Låten blivit en stor hit hemma och nu skall Europa erövras, nå det blir inget av det!

Rumäniens scenografi är läcker, stilren och enkel, mycket svart, glas och eld- I like it. Dock undrar jag hur låten skall klara sig, final ok men skrik gärna lite mindre. Paula är en stor stjärna hemma, killen kommer från Rumänien men bott de 15 senaste åren i Norge. Tjejen ser ej alls ut som häxa utanför scenen, kanske hon ändå är mera babe än armeniska Eva. Paula tänker just nu i alla fall ej falla tillbaks till sin journalistutbildning.



Titeln nånting med rock men skulle kalla detta slovensk humppa, gillar ej, åk hem. Och börja komponera för nästa år! Undrar om hon va på stan i måndags med folkdräkten.


Nu kom favisen, oj, oj,oj va bra. Om inte denna låt ger rysningar så fattar man ej vad bra musik är. Går rakt in i benmärgen, kittlat både här och där. Hoppas nån stylar henne bra inför finalen, grannen säger att det blir purple i dressen , hoppas utan volanger och utan rysch pysch!


Bulgarisk pop gillar jag, går bara igång på denna, en sommarplåga till. Temat är änglar,- tycks va inne med änglar och LOOOOOVE i år. Snygg scenografi, aldrig fel med svart och vitt, stora vingar har de bulgariska änglarna. Skall han sjunga på bulgariska eller engelska, verkar som han ej bestämt sig ännu.
Slutet förstår jag mig ej på men och i mitten finns ett stick som tar ned på helheten men det är ej lätt att va perfekt. Killen ser betydligt mer ut som en ängel på presskonferansen än som på scenen, han liknar ju mer än devil när han uppträder. Efter repet så förväntade jag mig en lång bulgar men han är ju rätt kort. Förkyld som bara den men ändå tyckte han om att snacka, kanske han borde hållit sig borta från presskonferansen i stället för Sineke. Nu dök också en av de töntigaste frågorna upp; är tatueringen äkta och om den är det kan du visa den- who cares. De va nån tattoofestival förra helgen men nu är det Eurovision.








Denna låt bara springer förbi mina öron utan att fastna, hamnar i danskpopträsket dvs. snäll och retar ej nån. En blandad kompott av nationer, bla Wales, Norge och Cypern är inblandade. Detta ligger i samma fack som Belgien i semi I, klarar mig bra utan denna låt, hade hellre sen Constantinos stå bakom den cypriotiska flaggan, nu kommer ej hissåkandet i Kiev i repris.



Balkanballader är aldrig fel men tycker att Feminnem ej riktigt får till det. Dessa tillhör också bekantskaper jag åkt hiss med, dom är ju här så jag satsar det på att åka hiss med dem, förra gången med en Abbapastish nu ballad.
Vad handlar låten om, LOOOOOVE, how uncommon! Dessa tre brudar kommer också att va med i babe contesten.


En skrikande artist till. Alla som deltar i år har bra röster, vissa suveräna röster, hoppas att alla håller tonen när det gäller och magfjärilarna ej spelar ett spratt. Georgiens låt tillhör årets balladträsk, helt juste men hon kunde gärna skrika lite mindre. Tror att den ej att den kommer ej att sticka ut så knappast final för Sopho.


Turkiet, igen en favorit. Turkiet kommer säkert högt även detta år men kommer denna electropop att ge tillräckligt med röster?? Vokalisten mått dåligt ett tag, svimmat och diverse saker hänt så jag hoppas han fixar karusellen i Oslo. Karusell är det, avundas ej artisterna. Hur många foto shoots blir det under dessa dagar, makalöst många!

Dagen avslutades med en konsert på Gamle Logen, Serbiska delegationen bjöd på konsert med Goran Bregovic and Wedding and Funeral Orchestra. Special guest star Milan Stankovic(serbiske artisten).
Denna kväll så började jag undra om det finns en liten slavgen i mig också, vilken feeling även om man ej förstår ett ord av vad dom sjunger om men det va bara att stampa på. Skulle gärna hänga med på ett balkanbröllop som håller på i många dagar kan tänka mig det är fart och fläng!





Kvällen avslutades med middag hemma > Bran flakes och bananer! Vågade ej gå ut för Khadaffi är i stan, körde förbi oss vid Karl Johan, alltid nåt att lägga till i CV;n!

Inga kommentarer: