lördag 16 maj 2015

Eurovison 2015; Volksoper & Musikverein


Out of the box, javisst, det är inga problem för mig!
Som ni alla vet är Wien verkligen en musik- och kulturstad, här tycks finns allt för alla. En massa konserter arrangeras till höger och vänster, det är bara att titta på reklamen ute på stan.



VOLKSOPER




Att hamna på Volksoper hör icke till vanligheterna, detta med opera hör är liksom icke till "my cup of tea". Men "why not" om man har möjlighet, sagt och gjort, där satt jag. Lite undrande om det skulle bli långtråkigt, fanns det risk att jag somnar och nickar till- och det ville jag ju icke utsätta sällskapet för.



När jag hade min operapremiär för nån månad sedan i Stockholm spelades operan på svenska  nu skulle vi in i tyska språkets grammatikaliska värld. Jag förstod synnerligen lite i Stockholm- hur skulle det gå denna gång?

Fattade att nu skulle jag ha nytta av textningen ovanför, skulle det hjälpa eller stjälpa mig? Tyskan var mitt favoritämne i skolan, hade valt lång tyska om detta varit möjligt men det var det icke så det fick bli korta varianten. Känns som det var enda språket som det gick bra i men nu har ju tyskan "legat i träda" i årtionden, finns i nåt fack där bakom men hur mycket skulle jag förstå?

Det har jag fattat om operan att nån skall dö, drama skall det va, kärlek ingår  osv. Fick en kort förklaring av Lilian vad som var på g händelsemässigt så nu var det bara att vänta att ridån gick upp. Franskan har rostat ännu mer, att stava igenom det som stod på ridån var icke aktuellt.




Hade verkligen mycket nytta av textraden, fattade rätt snabbt vem var vem och vem skulle bli kär i vem och vem som skulle dö innan jag gick ut. Fattade också snabbt att det var enormt duktiga sångare som icke gick av för hackor, vilka toner dom kunde ta. Och gud vilken massa människor det plötsligt var på scen, det bara vimlade av  folk i alla åldrar, det köptes, såldes och dracks på marknaden,  här gällde det för var och en att veta åt vilket håll dom skulle gå för att icke trampa varandra på fötterna. Undrar om nån annan funderade på detta problem, nej knappast!!


Under pausen kunde man gå ut och hade möjlighet att njuta mousserande från mobila vagnen, vilken smart ide men vad säger våra lagar om detta? Helt klart att det icke går att genomföra.

Slutet gott allting gott. Så kan man ju icke säga när folk dör men dom var i alla fall kära och det är ju icke så många i dagens läge när det är dags att flyga till himlen.

Älskar icke opera ännu men hel klart värt ett besök, och om jag skall titta in i framtiden så kan det bli fler besök.



MUSIKFEREIN
Kontraster!
Sibelius meets Silfvast
Nighttime





Det är ju otaliga ggr jag suttit i soffan på Nyårsdagen och titta på konserten från Wien, ibland trött, ibland lite mindre trött  och ibland så trött att jag somnat. Beundrat denna enormt fina sal och nu satt jag själv här- simsalabim! Bara sååååååååååååå vackert här inne!


Det var bara att knipa sig i kinden, "men inget konstigt alls" egentligen som Ernmanskan brukade säga, jag ÄR  på plats och sitter  på reife funf. Och när jag satt där och funderade på livets svängningar och tittade på dirigenten så plötsligt tänkte jag på Tor- min suveränt gode kompis! Och ju mera jag tittade desto mera insåg jag hur hans handrörelser och kroppsspråk påminde om Tors kroppsspråk- nån använder en pinne nån ett mikrfonstativ.


Och denna dag fanns bl a Sibelius på repertoaren, häftigt värre. Och rykten säger att Sibelius förfäder en gång i tiden hette Silfvast!
Och mera tyska hade jag möjlighet att lära mig denna dag, programmet på tyska så det vara bara att stava igenom texten med "durch, fur, gegen, ohne, um, wieder" kunskaperna i bakfickan.

I min musikaliska värd tyckte jag Sol Gabetta är en stjärna.


Slutet gott allting gott. En del av Wiener Symfonikerna kunde gå en smilekurs, rekommenderar en som heter VG Service II och som jag själv gått!!!!!!!!!!!!

Garmisch - Partenkirschen nästa?

Inga kommentarer: