torsdag 5 maj 2011

En ny dag!


Några länder hopade upp på scenen idag också. Missade Bulgarien och FYR Makedonien, detta är viktigt med FYR blev ja påmind om eftersom vi sitter mittemot greker och då kan detta med Makedonien va känsligt, även såhär i Eurovision sammanhang.



Israel har ju bestämt att skicka bortåt 40 årige Dana International, transtanten som vann 1989 var det visst. Skulle jag få bestämma så blidde det ingen final för henne, låten simpel dänga som alltså ej faller i min smak. Och om hon kommer till final hoppas jag det går på samma sätt som för Perelli i Belgrad dvs hamna långt ned på resultatlistan.
Det är inte bara Lilian som plockat ned solglasögonen i bagaget utan det hade Dana också. Ville hon månne se cool ut eller var det tröttheten. Man kommer ju ej nära henne men även på avstånd såg hon sliten ut.
Ingen presskonferans med henne inte, var detta ett sätt att skapa mer intresse eller var det bara en del av spektaklet-who knows??


Slovenien har bytt språk, va synd. Enda balkanballaden och hade vunnit på att sjungas på nåt annat än engelska.


Jag har gillat Rumäniens låt enda sedan början och gillar den ännu mera nu, fy va bra. En av de trevligaste presskonferanserna so far. Sångaren kommer ju från UK och tack vare kärleken hamnade han i Rumänien, sjöng ”Lay me on a bed of roses” på en karaokeklubb, blev upptäckt, vann rumänska uttagningen, hamnade på nätet tack vare privata filmer och skall nu stå på scenen för sitt nya fosterland- vilken solskenshistoria!



Rumänska flaggor inhandlade i Constansa fick va med vid intervjun, en mycket avslappnad och kul sådan.


Estlands låt rankas ju rätt högt, för mig har den aldrig gjort det och impade ej idag heller. Lite väl många grejer på scenen samtidigt, en shaken AND stirred dry martini skulle jag kalla detta.



Däremot blir Vitrysslands låt bättre och bättre även om jag tycker att titeln är töntig. Hur skulle det låta om jag sjöng ”I love Hindersby”?? Scenografin minimalistisk och stilig, var rädd att det skulle va patriotiskt med typ flaggor eller vitryska babuskasa men icke sa Nicke!



Lettland går förbi utan att jag stannar upp och likaså Danmark, hinner äta lite gulash, rödkålssallad och knödeln under tiden och dricka Latte Macchiato så att man orkar jobba vidare.




Irland vill jag ej ens lyssna på. Är dessa tvillingar Boy George söner? Sjunga kan dom väl inte men kul är deras presskonferans, distans till själva har dom. Hur kan man snacka så snabbt och så mycket, som att öppna ett skakad skumpaflaska och det bara kommer och kommer-ADHD varning. Not my cup of tea.

                                                                      En grekisk look-a-like

Undrar om populariteten sjunker för det blev bara en Tv kanal och en radiokanal idag. Nå snart kommer flaggorna från Sveariket och det brukar hjälpa till!

Dagen avslutas med en lätt sparrismiddag, det är ju dock sparristider just nu, lär ej varit sista sparrismiddagen inklusive lokal Riesling. Undrade om jag ens hann till sängen innan jag sov.

Inga kommentarer: