tisdag 20 maj 2008

BBC, First Rehearsal & This is my life

Det va en dag med blandade känslor, från skratt till gråt men det tillhör ju livets gång.
En av mina närmaste vänner begravdes i Holland, fick nyheten förra veckan att Court gått bort och han sitter antagligen nu på en molnkant och kollar vad vi håller på med. Har den holländska flaggan med och den skall det viftas med både till Courts och Hinds ära!

De övriga som hände på dagen var av betydligt trevligare natur.
Blev sen till Presscentret p gr a att BBC skulle komma ArkaBarka och filma och man skall ju ta varje tillfälle i akt att va statist. Tror dock att vi ej fastnade på filmen eftersom vi var tvungna att sticka iväg och "jobba", men programmet lär ändå visas på TV i kväll 21.00, vi var ju i alla fall där när det filmades.
Första repet skedde på eftermiddagen och vad kan jag då rapportera därifrån, en hel del tyckande i alla fall;
Estland och Irland är bara så vidriga, pinsamt dåliga, tycker inte ens att dom är roliga.
Slovenien och Andorra som jag hade hoppats på klarar ej av det när det gäller, hur skall nerverna hålla under riktiga semin på tisdagkväll får vi allt se.
När Belgien sjunger kommer jag att tänka på Lööwet och Pål- via Sound of Music. På nåt sätt hänger ni ihop med filmen, filmen är dock bättre än Belgiens låt.
Norge går fortfarande mig förbi, hittar inte det vackra i denna sång men bland fansen får den många plus och tros komma högt.
Azerbadjan har fördel med att va nykomling och går vidare på det och Polens amerikanska passar bättre in Desperate Housewifes än på Eurovionsscenen i Belgrad.
Hysteriska Bosnien - H faller ej i smaken men går säkert till final och kan va en dark horse på lördag, samma gäller för Armenien.
Montenegro blir bättre och bättre, snackade med killen i förrgår och han är stolt att representera det unga landet Montenegro och vill göra karriär på Balkan. Är ju själv en liten balkanballadfreak så jag hoppas den tar sig till final men det går knappast vägen.
San Marino och Moldavien går förbi utan att blinka.
Rumänien som varit en av mina favoriter kan floppa, Ryssland är rädda för att ej komma till final känns det som, dom är ju en av de största favoriterna men ändrar koreagrafin stup i kvarten.
Killen är ju söt när han ålar sig på golvet och nästan greppar gylfen men så mycket mer blir det ej, ok att han tar sig till final men jag vill ej åka till Moskva eller St Petersburg 2009!
Grekland går säkert vidare men gillar ej denna plastiska sak, fy vad gräslig hon är och ingen riktig grekiska är hon heller, usch i mina öron och ögon.
Och så har vi då Finland som tammefan måste ta sig till final. Stålbetonggänget gör ett bra jobb, lite tekniska problem, massa pyroteknik, sexigt, egentligen skitbra även om jag ej gillar hårdrock. Dessutom så skiljer dom sig ur mängden ordentligt och just Rumänien "lider" av detta för det blir lite platt fall med en ballad efter rockandet.
Killarna verkar vara down to earth typer, var på deras presskonferans och dom tyckte att livet i Belgrad va coolt, Belgradborna trevliga, glada att ibland få gå utan vakter, varit på ett par rock-klubbar och på en fotbollsmatch. Sångaren hade inga problem med hälsan, hade råkat ut för nån typ av matförgiftning dagen innan men är nu fit for fight!
Menade också att detta numera är detta mer en musikhappening än tävling, skön och lättsam atmosfär överallt och delegationerna umgås när det finns tid till det, dom gillar framför allt Belgiens gäng. Via Eurovisionen hoppas dom komma ut i Europa och nå en bredare och större publik.

På kvällen hade Island sitt party som är det bästa so far, fixat med stil och artisterna körde en schlagershow som ej gick av för hackor och ni kan ju förstå att publiken gillade uppträdandet, det trallades med på alla låtar, det gjorde jag tydligen själv också för är en aningens hes idag. Dom kunde köra en hel show på t ex onsdag före schlagerkvällen i juli, så är det nån av er som har restaurang boka in typerna och ni får en lyckad kväll, dom skall uppträda på torsdagen i Tantolunden i alla fall.
De andra nordiska länderna hoppar över det gemensamma partyt man normalt haft, sägs va tidsbrist men jag tror att man ej kommer överrens vilket koncept man skulle köra.

Kvällen avslutades på Euroclub, Dima va på plats och körde låten sin igen, det gjorde också den cypriotiska tjejen, en ny favorit annars, hon har en superröst även om årets låt är crap i mina öron.

Livet fortsätter i schlagerns tecken, vad annars!

2 kommentarer:

marianne sa...

Klart Finland går vidare annars blir jag suuuuuur!

BOBO sa...

Jag väntar på förste semifinal. ni är jo där, kanske jag får se er? Sund, men åker till Tyskland i morgon, går miste om eller kanske finns det TV även på ett IBIS hotel, Det ska visst vara ett hotell. Ha en trevlig tid så läge, hörs kram BOBO