söndag 18 maj 2008

Palata Srbija



På söndagen var det segt på morgonen men det skall det ju va om man är på schlagerturné - annars kan man lika bra stanna hemma eller hur, de flesta andra är trötta varenda morgon under veckan/veckorna, vi har haft vår trötta morgon nu och fler skall det ej bli-hmmmmm!
Vår värd Pike(eller nåt sånt) tyckte att Lilian och jag kunde vara syskon, ögonen-det va en ny version, kanske han menade att bägge är lika trötta. Om ni har Svenska Dagbladet så finns det en artikel i söndagens tidning om Hostelet Arka Barka och vår värds företagsamhet. Spara gärna tidningen till mig.

Idag så räknar jag med att åka till Kiev nästa år(alltså att Ukraina vinner) eller eventuellt tillbaks till Belgrad och då skulle jag ju hinna se staden också(kanske?)!
En del presskonferanser under dagen, vilka töntiga frågor dom ställer, tror jag skall gå in och ställa frågor nästa år eller så skall jag ge förslaget till Svante att dom plockar in ett par riktiga journalister som ställer de vettiga frågorna. Dagens stora grej var invigningen av Eurovison Song Contest som skedde på White Palace.
Vi hade ju räknat med att åka till ett slott med en park , se den kungliga familjen, glänsa tillsammans med kristall och guld, jag var lite smånervös om det kommer mer hagel och åska- hur skulle det egentligen bli med garden partyt? Luftfuktigheten är nämligen hög, åska i luften och svettas får man. Ganska snabbt så bestämmde jag mig att jag tänker inte blanda mig i det hela, dom har säkert tänkt på allt vad gäller praktiska arrangemang.
När vi skulle pysa iväg till mottagningen kollade vi med gänget på hotelet hur man tar sig dit, ingen visste riktigt var det låg men dom tyckte vi skulle ta en taxi. Ok en ny taxi färd och denna är en sådan som går till historien, I promise you. Uppstylade trampar vi genom ängen, kommer till den stora vägen, får småningom tag i en taxi, visar inbjudningskortet och chauffören kör vidare, han kollar med gps:sen var det ligger och det visar sig att denna adress ej finns-hmmmmm! Två frågetecken sitter i baksätet och ser slottsträdgården och champagneglasen försvinna men lika kvickt visar det sig att "White Palace" är den fula bunkerbyggnad som vi passerat säkert 10 ggr redan under dessa två dagar, byggnaden ligger 100 meter från där vi tog taxi, nu fick vi åka ett par kilometer i baksätet på en Lada och chauffören var så trevligoch vi framför allt glada att han snackade engelska, han tog ej ens betalt (tror ni detta skulle hända hemma-100% NIX)så nu skall vi ringa honom när vi skall till flyget tidigt på söndag morgon.
Detta är att jämföra med att från Slätbaksvägen gå genom skogen till Huddingevägen, busshållplats 144 och sedan därifrån ta en taxi till Netto/Ica på Sköntorpsvägen.Nu undrar jag bara vad sker under nästa taxifärd i denna stad, normala sådana(för oss) tycks ej existera!
"Slottet" såg betydligt bättre ut på insidan, marmor, kristallkronor, fina mattor och målningar, speglar, högt till tak- allt i äkta kommunist- stil! Skulle gissa på ett par tusen inbjudna, servitörer (ett par hundra säkert) i vita handskar och här bjöds det på dryck, kalla och varma cocktailsnittar, dessertplock osv., personalen fick säkert också en upplevelse när dom såg artisterna och schlagerpubliken.
Kommer ej ihåg att hysterin skulle varit så stor tidigare när de stora stjärnorna anlänt, helt sjukt och har full förståelse att dom måste ha livvakter annars får dom säkert en kamera i facet eller i grenen och 20 fans samtidigt runt halsen.Är ju van från jobbet att hamna i familjealbum men blir aldrig bli såhär populär som schlagerdivorna och det är väl bra, bara helt hysteriskt, va bra att jag står med fötterna på jorden. De finska killarna kom i tid och det var ett smart drag, fick uppmärkssamhet så det förslog. Läget under kontroll på den finska fronten även om sångaren har feber och fick stanna hemma och hade ej möjlighet att mingla med finska ambassadören i hagelskuren . Konstaterades igen att världen är liten, nu skall ni få höra; Maskören/frisören (han som oljar kropparna och fluffar till pojkarnas hårsvall) har också fixat håret på min kusins fru i Strömfors och en annan journalists sambo äger ett hus i Hindersby, och vad heter han i efternamn, jooo Silfvast men vi är ej släkta!

Marianne- ingen kommentar syns på bloggen!

Inga kommentarer: