lördag 17 maj 2008

Första heldagen i Belgrad



Väckning 08.00 och fram med datorn, vi två sitter i min säng , datorn i famnen och Afrodite sjunger rakt in i kalsongerna, visst skall det va schlagermusik när man skriver om schlager.

Några rep blev det under dagen, gillar Vitrysslands scenografi med de lysande globerna, mycket effektfullt, Frankrikes låt och speciellt deras entre- vem hade räknat med att Sebastian skulle komma in på scen i en golfbil och använda Carola fläkten! Övriga som stod på scen var Lettland(usch, usch), UK(nåja), Tyskland(usch), Bulgarien(hon med breda baken) och Danmark- svärmorsdrömmen som kommer att gå hem i stugorna.
Tysklands prinsessor har ej så mycket att komma med, det bästa är deras Supremes handviftningar men där tar det också slut, och hoppas dom ej snurrar in sig för mycket i tygtrasorna. Detta move kan va bra att minnas med tanke på shower i framtiden, lite mindre ljus på den rödhårigas fula ben hoppas jag det blir till nästa rep!

Känner mig betydligt mera van denna dag bland schlagerianerna, börjar fatta hur allt funkar här även om jag perklat en del eftersom det inte är så lätt att hitta nytt batteri till min kamera, varit i affärer, på marknaden och
t o m gipsymarknaden fick ett besök av mig men inget napp!

Har också fått veta att Dima Bilan har divaliteter så det heter duga och börjar gå över styr, nerverna, nerverna, hoppas han gör en Kate Ryan i semin.

Ett finskt team sköter pyrotekniken, ljusshowen i taket och "Carola-fläkten", månne det blir nytt krig mellan Fin&Swe nu när Fin tagit både bishockey bronset och deras "schlageruppfinning"??

Till lunch blev det - håll i er nu - pizza och öl! Detta är SANT!
Pelinkovacs har jag också hittat, en ny favorit men slår ej Unicum.

På kvällen fick Irland och Ukraina besök av mig, bägge festerna var olika och kul på var sitt sätt.
Feelingen på den irländska puben va som den brukar va på en sådan, gemytlig och mysig, många hade tröjor med "Irlande 12 points" så fotbollströjorna lämnades hemma denna kväll.
Ukrainas party var den stora grejen på lördagen och här hade Kirkorov satsat på stort, ingen brist på mat och dryck, måste bara ge 12 poäng till arrangemanget. Lilian skakade hand med monsieur, hoppas hon tvättat händerna för vi skall ju dela rum! Han körde lager på lager vad gällde make upen, herre min skapare som han såg ut och samma nit/paljettjacka tycks han gå i dag efter dag, antagligen nån Paul Gaultier variant. Skulle Ukraina gå och vinna så blir det en megafest i Kiev nästa år, det kan jag redan lova. En massa artister uppträdde under kvällen, mer eller mindre alla "ryssländer" men även Sverige och Malta fick va med på ett hörn samt Dana International tillsammans med Boaz drog ett par låtar. Perrelli knep hem de flesta och högsta applåderna men undrar om den inte är lite väl tråkig för att bli en vinnare.

Hem kom vi med taxi, lite närmare denna gång så det tar sig i lingonskogen vid Donau! Mycket nära att vi skulle hamnat på ett hak ännu vid 3-tiden men i sista sekund svängde vi om.

Summa summarum så var detta ett trevligt sätt att fira den norska nationaldagen!

3 kommentarer:

Eva-Maria sa...

På den norska nationaldagen var det mera hemvävt i dräktparaden än glitter och glamour. Det norska ESC-bidraget hade sin plats mellan "ja, vi elsker" och Norge i rött vitt och blått. Här tror man att Maria med "Hold on, be strong" kommer att nå långt. Vad säger expertisen på plats?

Roger sa...

Maria kan gå långt, hon är ju helylletjejen, kan sjunga, ingen diva, virgin, har en bra låt, typisk norsk om man nu kan säga så! Ingen personlig favis men man kan ju ej tycka om alla låtar!

marianne sa...

Finland, FInland, FINland, FINLand, FINLAnd, FINLANd, FINLAND!!! Heja!!
Nu tror jag att den kommentaren kom fram, fast vi kan väl byta, jag kommer dit och du åker hit och jobbar!?
Ikväll blir det Desperata hemmafruar blandat med SCHLAGER