torsdag 22 maj 2008

Den blå-gula dagen


Klockan är 15.45 och har lyssnat på EN ENDA schlagerlåt IDAG, börjar jag få nog? Nejdå men jag kom iväg till stan idag och har nu sett lite av den, tycker att man skall åka hit nu innan alla andra åker för stan är absolut värt ett besök. Låten vi lyssnade till va Bosnien-Herzegovinas för dom hade nån typ av promotion mitt i stan.

Annars så har vi fått en "Carolafläkt" på rummet så hur mycket mera schlageraktigt kan det bli, apparaten mot mygg har vi också och den jämnar ju ut lite.
Arkabarka är fyllt med schlagermänniskor, grekerna tror på Ani Lorak men hoppas på Kalomira, irländerna gråter inte även om dom åkte ut i semin och inte gör holländarna det heller. Ni kan ju tänka er vad som snackas om i vardagsrummet, vilka sidor kollas på laptopparna och hur ringsignalerna låter.
Irländarna från Belfast är kul typer, den ene är en schlagernörd den andra kollar ej men vad gör man inte för kärleken. Greken påstod att de andra låtarna i grekiska finalen ej var nåt att hänga i julgran, en bouzokilåt och en klonad Sakis Rouvas, låter ej så spännande.
Just nu så ligger Ukraina högt bland oss på Arkabarka, ingen vill till Moskva men annars är de personliga favoriterna betydligt fler än segerkandidaterna.
EBU har tagit fram ett vandringpris, Orrefors grej som är bara så ful, värsta tingeltangel. Redan bestämt när nästa års tävling skall hållas och det blir final 16. maj och upplägget samma som 2008 med två semifinaler.
Nåt riktigt maffigt skvaller har ej dykt upp men det sägs att Grekland hade flest poäng i semin och att Finland fick 12 av just Grekland.
Mera kommer när jag varit på semin i min blågula outfit! Inte så säker att Perrelli går vidare, nej det gör hon visst men ingen självklarhet snälla ni, här är det blodigt allvar. Nu skall jag ta en tupplur.
Tuppluren avklarad, på med blå-gula klädseln och iväg. Middagen denna dag bestod av två körsbärsjoggis, en banan och vatten!
Stämningen utanför arenan denna dag var högre än i tisdags, visst fanns det tomma platser inne i arenan men ej lika många som under första semin. Vi intog ej våra platser på parkett utan jagade nya och lyckades hitta bra sådana, behövde flytta bara en gång, jag satt ju som på spikar första låtarna och kunde ej slappna av helt för jag tittade i ögonvrån om nån kom med biljett och hade tänkt sätta sig där just vi satt!
Island inledde och fick fart på partyt direkt, sedan Sverige och arenan kokade. De andra länderna drog av sina bidrag, dags för tråkig mellanunderhållning och så skulle de 10 finalisterna ropas upp. Vad roligt för oss nordbor när Danmark, Island och Sverige kom till final, alla fem nordiska länder är där-WOWWWWWWWWWWWWWWW!
Och Portugal är bara så bra, gåshud, få se om den smårunda portugisiskan slår alla smala queens i kortkort silverfodral?
Den andra semin har ju ansetts tuffare, bättre och mera svårtippad och det va den också, hade bara 6 rätt av 10!
Min favorit Schweiz lyckades ej ta sig till final, synd. Men vad gör Lettland där, hoppas det går skitdåligt för dem på lördag, vilken gräslig humppa, humppa!
Känner som jag börjar bli en mediahora, lite Cannes feeling nästan?! Vasabladet, Jakobstadstidningen, Iltalehti och nu en holländsk TV, vågar jag alls visa upp mig hemma, berätta i alla fall inte till nån när mitt flyg landar! Tänk vad man kan lura folk med lite fjädrar och rätt timing.
Och så tittade Perrelli mig rakt i ögonen och vinkade lätt när dom stack från presskonferansen, kanske borde jag gett henne boorna. Men det kunde jag inte för dom skall ju användas på lördag och så skall Serbiens OGAE ordförande få en av dem, hon är helt begeistrad i fjädrarna. Och nästa års utstyrsel är redan på G but our lips are sealed!
Finalrepet börjar redan idag och visst skall vi dit!


Inte Moi!

Inga kommentarer: