fredag 23 maj 2008

Blek rehearsal!?


Tidigt upp och hoppa men äter man pizza 01.30 och sedan dricker Pelinkovacs på det så är det inget under att man ej behöver så mycket sömn.

Jobbade på förmiddagen och den andra artikeln åkte in, nervös som bara den va jag innan jag tryckte på send-knappen!
Lilian telefonintervjuade Teräsbetonis gitarrist(han till höger!!!!) och killarna verkar coola, står med fötterna på jorden och tar inte ut nån vinst.
Sedan rep och det kändes ju lite avslaget såhär dagen efter andra semin, artisterna höll igen. Man kan också ställa frågan om det kanske var vi som var lite bleka?
Programledarna är ju lite tråkiga tycker jag, stela som bara den. Jaana & Mikko skötte det mycket bättre och jag saknar fjolårets Krisse Salminen. Inledningen börjar med Molitva a cappella och sedan remixversionen men dansarna bakom är för hemska, vilken jävla gräslig start på en Eurovision final, helt pucko, som från en billig bordell i nån by nån stans, smaklöst framför allt, usch. Det visuella saknas totalt. Kan också va att man ej visar allt utan har nåt i bakfickan, hoppas det är den taktiken.
Artisterna drar sina låtar, silver i så gott som varenda nummer, om det inte är kjol så är det nån detalj nånstans. Höftvickningar är annars inne i år och likaså viftningar med huvet.
Portugal drar hem de mesta applåderna, Ukraina , Serbien och Ryssland, Sverige hänger på. Tyskland sjunger falskt så att det skär sig ordentligt i mina öron också och Norska Maria lär haft talförbud i två dagar.
Danmark och Georgien floppar i final, det tror jag Azerbadjan , Polen, Tyskland, Albanien gör också och hoppas Lettland gör det , spanska låten är en plåga hoppas det ej blir nån sommarplåga i Sverige. Hoppas norska Maria drar poäng av Dima B, Frankrike får svårt att hänga med liksom U.K!
Efter repet fortsätter jounalistjobbet för nu har vi nya saker på g; Lilian jagar offer och intervjuar, jag tar foton och stenograferar, ut på webben med allt, hittade en turkisk programledare, en fransman och två belgare, två serbiskor och en svensk. Frågan gällde Teräsbetonis chanser och eventuella segrarkandidater, medeltalet blev att de ridande finnarna hamnar på 10 plats.

Äntligen en riktig restaurang, yeeeeeeeeeeeeeees, och en sådan kitschig med sammet, guldbalkonger och KLASSISK MUSIK , kändes som man va på en gammal teater, god mat. Little Bay skall ni besöka när ni åker till Belgrad.
Tanssi, tanssi på Eurocafe till svensk, norsk och finsk musik, kändes lite roligt att mima till Vicky Rostis Sata salamaa, Monica Aspelunds Lapponia, Teräsbetonis Missä miehet ratsastaa, Markoolios Värsta Schlagern på ett dansgolv i Belgrad. Jag kommer ju ej ihåg texterna men här slog jag de flesta, bara landsmännen slog mig i textkunnandet. Undrar dock hur mycket jag mimade, känns i halsen som jag sjungit en del också?
Nu ut på stan, vårt rum ser ut som ett Taikonläger, ha de!

2 kommentarer:

Eva-Maria sa...

I dagens Aftenposten står det:
Var man än färdas i den serbiska huvudstaden träffar man på mer eller minder färgrika och förväntansfulla fans från Norden.
Mer färgrika kan bara tolkas på ett sätt. Även denna reportern har stött på fjädrarna.

Roger sa...

Som sagt marknadsföring är tufft och så är det detta med timing!