söndag 13 maj 2012

LIGHT YOUR FIRE!

Nu har jag tänt på stubinen och få se när det sprakar till ordentligt, det sprakar redan men när kommer stora bomben och detta blir säkert bättre än ”sprakastickor” jag var fashinerad av som liten. Har jag sovit och är piggare, vaken i 40 timmar tar ut sin rätt. Flyget gick bra, Turkish Airlines skötte sig mer än väl och på flygplatsen kom Rovslan emot oss, vi fick en snabb sightseeing om en massa byggnader så nu vet jag bl a var OS-centret skall byggas. Man nämligen planerar att söka OS 2020. Vi tar arkitekturen annan gång för det finns så mycket, jag menar mycket och mycket vackert, fab skulle jag säga. Och det byggs nåt makalöst här, ingen recension här inte.
Trapphuset till KGB lägenheten verkade ej så lovande även om svenska flaggan hängde på dörren. Innanför såg det dock bättre ut och Mike & Daniel hade redan piffat upp den med diverse antal flaggor, snart skulle boorna få sin plats. Rätt kul tycker jag ändå att bo lite annorlunda- varför skall allt vara som hemma, nej, nej det vill jag icke.


Snabbt som en vessla ut på stan, växla pengar för nu är det manat som gäller, ut till boulevarden för att få ett första intryck osv. – och där ståtar CRYSTAL HALL ARENA- wow och stäng munnen Roger!
Mot Presscenter och hoppeligen få ett kort som skall hänga runt halsen i vått och torrt de följande två veckorna, skall försöka klara mig att sova utan kortet. Allt är inte riktigt klart ännu, det läggs sten, det putsas, det planteras träd, det fixas- tidtabellen lite efter skulle jag säga, en vecka sena . Och killen på Presscentret säger- AND DO NOT GO ANYWHERE!! Han ville bara säga åt oss att börja ej jobba idag utan vänta tills morgon för då öppnar presscentret. Jag hade gärna sett hur det såg ut här för ett år sedan just på denna plats, ett makalöst jobb har dom gjort, otroligt att bara fixa detta, detaljerna runt omkring funderar man ju över, man skall ej lägga sig i allt!! Hem och packa upp och konstaterar att t-shirtsen kommer att räcka, varför har jag packat ned så många?? Varmt är det 27 grader och luftfuktigheten hög men I love it!! Ut på stan för middag till allmän åskådning, på nåt sett syns det att jag ej bor här, folk tittar och jag känner mig som på en catwalk i Paris och New York. Träffar en ballongförsäljare som säkert rökt nåt annat än vattenpipa, andra akrediterade personer, ett par som visar oss vägen till en restaurang vi letat efter och jag känner mig synnerligen välkommen till Baku och Azerbadjan. Detta kommer att bli nåt att berätta för mina- gudbarn!! Och detta kommer jag säga fler ggr men bara så att jag inte skall missa det- ÅK HIT och skrota era förutfattade meningar och kom före alla turister kommer!

Inga kommentarer: