fredag 25 maj 2012

Quba here we come



Nej det gjorde vi inte alls, fick vi veta när vi stod klara med tossorna på!

Planerna var att åka till Quba, en stad i norra Azerbadjan , nära den ryska gränsen. Stan är känd för sina äpplen, det sägs att det odlas ett tusental äppelsorter här så på hösten transporteras det äpplen till musterierna i enorma mängder.

Tyvärr hade det regnat för mycket natten innan så turen ställdes in, shit, jag som sett framemot att få se lite av landsbygden, stan ligger ändå 170 km från Baku.

Jaha, vad skall vi nu göra?


Vi börjar med en take away fika i en park och bestämmer att vi tar city sightseeing. Inget av detta heller då vi 2ggr missat bussen- det är ej så lätt alltid att prata i tecken.





In i en taxi och tar oss till en bazar. Verkar först lite småtråkigt med belysning och skruvmaskiner även om vi känner oss välkomnade för här har ej många Eurovision fans synts till. Det blir salam till höger och vänster och jag är säker på att en försäljare aldrig  glömmer Eurovision för han fick äran att få Lilian i famnen.



Köps lite torkad frukt, ingen aning om vad jag köpt men gott tycker jag det är. Färska aprikoser i minimodell och priset helt ok, 2 manat för ett kg! Hönsen blev kvar till nån annan.

Kaviar vill också herrarna sälja men avstår artigt.





Vid fiskaffären blir vi kvar ett tag för det visar sig att en försäljarens son bor i Örebro och den andras dotter bor i Lysekil. Bägge ringer upp Sverige denna vackra soliga dag och vi står i en av Bakus bazarer och pratar med Sverige.
Rökt böckling får vi med oss i en plastpåse så nu är lunchen räddad.






En helt vanlig T-baneuppgång och subway i Baku!!













På eftermiddagen tar vi linbanan upp till Flame Towers för att kolla på utsikten och på vägen upp träffar vi en person från stan i vars sällskap vi tillbringar det följande timmarna.







En synnerligen trevlig man som berättar oss om det lokala levernet i landet. Han är rätt kritisk till mångt och mycket och jag måste ibland kolla om mina öron är kvar.

Han själv har planer på att lämna landet en vacker dag, vill ej uppfostra sina barn här, han har sett en del av världen efter några år i London så han vet hur livet kan va utan korruption.
Men allt vad vi får höra om politikerna, presidenten, presidentfrun, hur systemet fungerar är skrämmande. Jag får i alla fall den känslan att han ej saltar och pepprar utan det är hans personliga åsikter. Han är ingen fattiglapp utan har cash så att det räcker verkar det som och hans och hans familj har goda kontakter med högt uppsatta personer för detta är det enda sättet att få business att fungera dvs vara en del av korruptionen.


Vi åker hans mercedes ( med gräsklippare i bakluckan) till hans lägenhet där han byter till en större bil, tar en kort sightseeing i stan innan han slänger av oss vid ett köpcenter.

En lägenhet där han bor kostar ca 20 000 sek /m2.






Måste ännu en gång kolla att mina öron är kvar för jag har hört så mycket intressant och framför allt saker som jag inte visste-what a lovely day även om jag ej kunde åka till Quba.













Gonatt!


Inga kommentarer: