måndag 14 maj 2012

Ont, det gör ont.......


Glad traskar jag mot Presscenter i drygt 20 graders värme med blåsa på hälen, fan den som ger sig! Jag ville bara va fin i röda dojor när jag skulle på intervju förra veckan och imponera i företagets färger, nu får jag lida piiiiin!

Dagens mission!









Ont, det gör ont men det går Det gör ont en stund på natten Men inget på dan Du vet att det gör ont Det gör ont men ändå Jag har klarat mig rätt länge Jag börjar blir van Och alla omkring dom märker ingenting Det gör ont, så ont osv......




Euroclub öppnade igår kväll men vi hoppade över invigningen, det kallas matthet-inte nåt annat. Samtidigt så kan vi ju säga att vi been there and done that och vi har kommit så långt att vi prioriterar saker på ett annat sätt nu än 2005!


Flera ggr per dag överaskas jag av de lokala människornas gästfrihet mot oss turister. Efter drygt ett dygn i Baku är språkkunskaperna ännu rätt minimala. Jag lyckades ju köpa ägg på utrikiska genom att peka på det vita sakerna och damen trodde jag var ryss antagligen för hon svarade med ”skolka” och jag plockade upp alla fingrar jag hade och detta resulterade att jag fick 10 ägg i en plastpåse, alla vita!!

Vid midnatt igår när det äntligen var dags för lite mat på en uteservering hade språkkunskaperna ej blivit så mycket bättre men det var inga problem för först hjälpte bordet till vänster oss och sedan när deras språkkunskaper tog slut så hjälpte bordet till höger oss- hur ofta händer det hemma??
Och i morse när jag skulle köpa vittvin hjälpte herremannen som köpte toapapper mig. Ville ju ha ett lokalt vin men ett torrt sådant och hur förklarar man det?? Men jag hann bara lyfta blicken mot sockerhyllan för att den vägen försöka förklara vad jag ej ville ha men mer hann jag icke, toapappersmannen var snabbare och förklara till expediten vad jag var ute efter- när ni upplevt det på ICA!!!

Vi har också bestämt att i vi säger Hello till så många som möjligt på gatan, hinner dock ej göra det till alla som tittar på oss, jag har en Hello-räknare i handen, få se vad jag kommer upp till!

Lunch, hmmm, lite torkade aprikoser, nötter, lite frukt och så tee men i trevligt sällskap blir allt bra. Lite pineapple oxo! I morgon kan vi hoppas att det blir mackor till lunch, kanske rentav sallad. Nu har det varit dåligt- nötter, torkade aprikoser, russin och baklava- nothing else!


Dagens flips and flops:



ISRAEL; Jag som trodde att bara Dana International var en diva men det är tydligen årets artister också, dök ej upp på presskonferansen och fick no good vibes vid intervjun. Och förebilderna är Chopin, Bollywood musiker, Jimi Hendrix och så vill dom slå i Europa. Not my cup of tea.





SAN MARINO; Hamnar i bottenskiktet i år-igen! Ralph Siegels storhetsdagar lär va förbi på schlagerfronten!





CYPERN; Spås ju framgång men icke på min lista, undrar vad jag skulle tycka om dom sjöng på grekiska……. Slår grekiskan i alla fall. Detta är ju en svensklåt, för mig en gammaldags schlager, typ Linda Bentzing. Jag är för modern för såna låtar!!!!
Skämt åsido, tjejen är toppen charmig och hon har lovat tänka på oss när hon gör den på grekiska! Nu blev vi av med en svensk flagga men Ivi lovade heja på Sverige!










DANMARK; Kommer säkert att klara sig bra, detta är ju en sådan ” mitt i mellan låt” som kommer att gå hem i många stugor!





RYSSLAND; Vad skall jag säga, Ukrainsk Serducha variant. Trevligt att veta att det finns hopp före vem som helst att uppträda i Eurovision men nej, nej. Om jag skulle få bestämma skulle dom åka ut i semin, men det finns ingen risk för detta. Kan dock ej låta bli att sluta ögonen och se mig själv om 20-30 år på en Eurovisionscen!??
Sympatiska är damerna, undrar vad det riktigt rör sig i deras huvud och vad dom pratar om när dom rensar ogräs i grönsakslandet, men en askungesaga är det för dem och kyrkan de fått till. Har en känsla av att dom kommer att längta efter egna sängen om två veckor.


  
 UNGERN; Detta är bra, han kan ju sjunga t o m! Undrar om han packat ned Unicum i resväskan. Joo det har och Lilian och jag är bjudna på party, det ni!




ÖSTERRIKE; Dom kommer säkert ha kul under sina två veckor i stan, dagisrösterna hamnar här men passar pole dancing på dagis, lite mycket Reperbahn fur mich.
Killarna askula på intervjun, dom bjuder på sig själva. Fick frågan på presskonferansen vem har den snyggaste bakdelen och svaret blev "de ryska babushkorna".
Kom att tänka på Fredis Pump, pump för  36 år sedan, skrev jag 36, javisst!  Klädstilen icke densamma!









MOLDAVIEN; Det blir färggrannt här också! En sommarplåga kanske. Hur många skall killen hinna slänga i den azerbadjanska halmen.


IRLAND; Popcorn slängdes, popcorn på dresserna. Får gärna göra en Kate Ryan!! Det sprutar bara text ur dem och att dom inte pratar i mun på varandra mera än vad dom gör! Vilken koordination.

GONATT- till presscentret!

Inga kommentarer: